april, 2017

23apr20:00Den Danske Strygekvartet20:00

Info

Den Danske Strygekvartet er langt mere end et lokalt, dansk navn. I 2013 – 15 var de udnævnt til ’New Generation Artists’ af BBC, og amerikanske og britiske anmeldere har flere gange fremhævet dem som et af de førende kammermusikensembler i verden. Seneste udgivelse er værker af Thomas Adés, Per Nørgård og Hans Abrahamsen på legendariske ECM.

Opfinderen af wienerklassisk musik. Sådan kan man passende introducere Haydn. Ikke nok med at man tilskriver ham æren for den firesatsede symfoni. Også strygekvartettens udvikling var han i allerhøjeste grad frontfigur for. Opus 20 (ofte kaldt ’sol-kvartetterne’ fordi der oprindelig var tegnet en sol på forsiden af nodeudgivelsen) er kaldt ’en solopgang for sonatesatsformen og strygekvartetten’, og nr. 2 er diamanten i juvelsamlingen. En af de mest bemærkelsesværdige nyskabelser er frigørelsen af de fire instrumenters roller. Ikke mindst celloen træder, som noget nyt, frem på scenen i al sin varme skønhed. Allerførste tema i åbningssatsen præsenteres i celloen. Samme fremtrædende rolle får instrumentet ved præsentation af første solotema i anden sats, i menuettens triodel og igen som ligeværdig partner i finalens fuga.

Tre musikalske citater – med angivelse af kilden noteret i noden – indleder Schnittkes tredje strygekvartet. Stumper fra Stabat Mater af Orlando di Lasso, Beethovens Grosse Fuge og Dimitri Schostakovichs musikalske signatur (tema dannet af hans navns forbogstaver D SCH) er tre tidsaldres bidrag til dette yderst fascinerende værk. Det er blevet kaldt ’polystilisme’ men som det ofte er blevet påpeget, går Schnittke langt dybere end til blot at citere musik fra tidligere århundreder. De tre citater er kim til helt nye indsigter i selve musikkens DNA. Tråde fra grundtemaerne trækkes, vendes og vrides – og spejles i hinanden. Schnittke kigger tilbage – men han kigger også frem.

Beethovens strygekvartet nummer 13 opføres her i sammenhæng med ’Grosse Fuge’ (som oprindelig blev skrevet som den 13. strygekvartets sjette og sidste sats, men senere udgivet separat). Det er på alle måder stor musik, som Beethoven selv ærbødigt kaldte sin ”kære“ kvartet. Cavatinaens smukke melodi kunne bringe tårerne frem hos Beethovens selv, på trods af komponistens totale døvhed! Den afsluttende Grosse Fuge blev i samtiden opfattet som ”Babelsk forvirring” og ”Ligeså ubegribelig som kinesisk”, men regnes i dag vidt og bredt som Beethovens største bedrift. En kort indledning præsenterer det tematiske materiale. To markante elementer træder især frem: Et tema mejslet i granit og et blidt svar. Satsen udvikler disse to temaer i både fugerede og andre musikalske former.

Info

PROGRAM
ÆNDRING:
Den programsatte  strygekvartet  af  Haydn, opus 20 nr. 2 i C-dur, bliver erstattet af:
Ludwig van Beethoven (1770 – 1827):
Strygekvartet  nr. 2 i G-dur, op. 18, nr. 2
Allegro
Adagio cantabile – Allegro – Tempo I
Scherzo: Allegro
Allegro molto, quasi presto
RESTEN AF PROGRAMMET ER UÆNDRET:
Alfred Schnittke (1934 – 1998):
Strygekvartet nr. 3
Andante
Agitato
Pesante
PAUSE
Ludwig van Beethoven (1770 – 1827):
Strygekvartet nr. 13 i Bb-dur, opus 130 + Grosse Fuge
Adagio ma non troppo – Allegro
Presto
Andante con moto ma non troppo
Alla Danza tedesca. Allegro assai
Cavatina. Adagio molto espressivo
Grosse Fuge Op.133. Ouverture. Allegro – Meno mosso e moderato – Allegro

få en uforpligtende snak om dit næste event

Udfyld formularen og vi ringer dig op

X
×
Menu
Ring til os
Program