april, 2018

17apr20:00SERGEI BABAYAN20:00 Mogens Dahl Koncertsal

Info

Sergei Babayan er blevet en kultfigur i USA, hvor den armenskfødte pianist slog sig ned i 1989. Nu er det københavnernes tur til at få et intimt møde med denne legendariske virtuos. Det bliver en bevægende aften med musik fra alle ender af den store klaverlitteratur – inklusive musik af Rachmaninov, som i Babayans fortolkning fik Le Figaros anmelder til at erklære følgende om pianistens spil: ”unequaled touch, perfectly harmonious phrasing and breathtaking virtuosity.”

15 takter med et uhyre simpelt nodebillede udgørArvo Pärts værk Für Alina, skrevet i 1976 til en vens attenårige datter. Det er det første værk i Pärts særlige stil, tintinnabulation (efter det latinske ord for klokke) – karakteriseret ved at have én stemme, der bevæger sig trinvist i en enkel skala, mens den anden udelukkende bevæger sig mellem de tre toner i toneartens grundakkord. Den noterede musik gennemspilles flere gange med mulighed for at improvisere.

Fra det helt enkle til noget af den mest teknisk betonede musik: Liszts ballade begynder med rumlen under et enkelt, men lidt dystert åbningsmotiv, mens slutningen er afklaret og smuk.

Vladimir Ryabovs stærkt billedskabende cocktail af folklore og neo-romantik afløses af en afdeling med Bachs klavermusik. En musik der ofte fra Bachs side var tænkt som materiale for amatører. Bachs ’pædagogiske’ klaverværker blev formentlig til i begyndelsen af 1720’erne. Det er i tiden omkring færdiggørelsen af første del af Das Wohltemperierte Klavier, hvor Bach tjente som kapelmester hos prins Leopold i Köthen. Bach leverede underholdning til hoffet – orkestersuiter, cellosuiter og violinsonater med stilistiske træk fra dansemusikken. Det er imidlertid ikke gavotter, menuetter og polonaiser, der fylder mest i klaverhæfterne, men korte præludier, fugaer, inventioner og sinfoniaer. Bach har skåret helt ind til ’ren’ klavermusik med fokus på fugateknik, to-, tre- og firestemmigt spil på instrumentet, som med ny stemmeteknik nu kunne boltre sig i alle tonearter.

Vals nr. 2 af Chopin var noget af det sidste fra hans hånd og rummer alt det, vi elsker ved den ekvilibristiske komponist: Puls, løb, smægtende melodier, vemodige harmonier og en enestående chance for virtuose pianister til at demonstrere, hvordan musikalsk lethed og virtuos kompleksitet kan høre sammen.

Om muligt skærpes de virtuose krav i koncertens to sidste satser af Rachmaninov. Moment Musicaux er øjeblikke, opstået i komponistens sind, og så direkte som muligt givet videre i form af musik. I det sidste af disse øjeblikke, er der blæst op til storm i en voldsom maestoso. En evig strøm af 32-dele lægger fundamentet under de melodiske lag – alt sammen udviklet gennem dynamiske kontraster og enestående klanglige udnyttelser af klaverets muligheder.

Info

PROGRAM:
Arvo Pärt (f. 1935): Für Alina

Franz Liszt (1811 – 1886): Ballade nr. 2 i h-mol

Vladimir Ryabov (f. 1950):
Fantasia i c-mol ‘in memory of Maria
Yudina’, op. 21

Johann Sebastian Bach (1685 – 1750):
Præludium i c-mol, BWV 999
Menuet-Trio i g-mol, BWV 929
Præludium i E-dur, BWV 937
Sinfonia nr. 5 i Es-dur, BWV 791
Præludium i d-mol, BWV 926
Præludium i Cis-dur, BWV 872
Præludium i F-dur, BWV 901

Frédéric Chopin (1810 – 1849):
Polonaise nr. 1 i cis-mol op. 26
Vals nr. 2 i cis-mol op. 64
Barcarole i Fis-dur, op. 60

Sergej Rachmaninov (1873 – 1943):
Études-Tableaux nr. 5 i es-mol, op. 39
Moment musicaux i es-mol, op. 16 nr. 2
Moment musicaux i C-dur, op. 16 nr. 6

få en uforpligtende snak om dit næste event

Udfyld formularen og vi ringer dig op

X
×
Menu
Ring til os
Program