november, 2017

21nov20:00Takács strygekvartetten20:00

Info

Fire unge musikere fandt i 1975 sammen mens de studerede på Franz Liszt Akademiet i Budapest – resultatet blev en strygekvartet, der hurtigt høstede guldmedaljer og opmærksomhed i hele den vestlige verden. I dag har de base i USA, og er aktive med turnéer i hele verden.

Kvartetten har været fast tilknyttet Wigmore Hall i London siden 2012 og blev samme år inkluderet i tidsskriftet Gramophones ’Hall of fame’ sammen med blandt andre Leonard Bernstein og Janet Baker. Takács Strygekvartetten er dybt engageret i undervisningen af næste generations klassiske musikere. Dels har de masterclasses på fast basis i USA, dels er de tilknyttet Guildhall Music School i London.

Den 22. strygekvartet er et af Mozarts allerseneste værker og udgivet efter hans død. Formentlig har den prøjsiske kong Friedrich Wilhelm II, som kvartetten er dedikeret til, ikke fået kvartetten overbragt af komponisten. Mozart havde endda omhyggeligt imødekommet den cellospillende konge med et værk, hvor celloen har fået lov at spille en fremtrædende rolle.

Hos Sjostakovitj får celloen også lov at spille en hovedrolle, da det er den, der introducerer det markante tema, der er med til at binde kvartettens syv miniaturer sammen. Temaet genkendes let på de tre indledende tonegentagelser.

Sørgmodighed er et gennemgående karaktertræk i kvartetten, som er komponeret under indtrykket af en nær vens død. Et splittet og rastløst indtryk gennem de første 5 satser afløses i sjette sats af en afklaret sorg og i finalens slutning falder 1. violinen til slut til ro på en lang og lys tone.

Brahms spøgte med, at han havde destrueret 20 strygekvartetter, han ikke fandt værdige til at offentliggøre – vel vidende, at publikum ikke fandt hans trang til at ’rydde op’ i egne værker spor nødvendig. Om historien er sand eller ej vides ikke, men Brahms har i hvert fald fået alle strygekvartettens elementer til at virke sammen til perfektion i sin tredje og sidste strygekvartet, hvor kompleksitet og enkel skønhed går hånd i hånd.

Kvartetten åbner med en frisk og legende 6/8-sats. Efter en langsom 2. sats anvender Brahms et af sine yndlingsinstrumenter, når bratschen bringes i forgrunden med de tre øvrige strygere dæmpet bagved. Kvartetten er ganske vist dedikeret en cellist, men her får vi igen en prøve på Brahms’ helt særegne humor i kommentaren til cellisten: ”Jeg har indlagt så smuk en bratsch-solo i kvartetten, at du måske får lyst til at skifte instrument”. Kvartetten slutter med bravour i en variation over et vidunderligt tema, der udsættes for vemodig lethed og iltre bevægelser men først og sidst Brahms’ klanglige varme.

Info

Program:
Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791): Strygekvartet nr. 22 i Bb-dur, K 589
Allegro
Larghetto
Menuetto: Moderato
Allegro assai
Dmitrij Sjostakovitj (1906 – 1975): Strygekvartet nr. 11 i f-mol, op 122
Introduction: Andantino
Scherzo: Allegretto
Recitative: Adagio
Etude: Allegro
Humoresque: Allegro
Elegy: Adagio
Finale: Moderato – Meno mosso – Moderato
Johannes Brahms (1833 – 1997): Strygekvartet nr. 3 i Bb-dur op. 67
Vivace
Andante
Agitato (Allegretto non troppo)
Poco Allegretto con Variazioni

få en uforpligtende snak om dit næste event

Udfyld formularen og vi ringer dig op

X
×
Menu
Ring til os
Program