marts, 2020

22mar20:00Event CancelledAFLYST - BENEDETTI / ELSCHENBROICH / GRYNYUK TRIO20:00 Entré: Entré: kr. 395,- / studerende kr. 295,- (inklusiv gebyrer)

Info

NICOLA BENEDETTI, VIOLIN – LEONARD ELSCHENBROICH, CELLO – ALEXEI GRYNYUK, PIANO

Søndag 22. marts 2020 kl. 20:00
Entré: kr. 395,- / studerende kr. 295,- (inklusiv gebyrer)

PROGRAM

Robert Schumann (1810 – 1856)
Klavertrio nr. 1 i d-mol, opus 63
Mit Energie und Leidenschaft
Lebhaft, doch nicht zu rasch
Langsam, mit inniger Empfindung
Mit Feuer

Wolfgang Rihm (f. 1952):
Fremde szene III

 PAUSE

Johannes Brahms (1833 – 1897):
Klavertrio nr. 1 i H-dur, opus 8
Allegro con brio
Scherzo
Adagio
Finale: Allegro

Info

I det italienske hjem i en lille skotsk by lød der efter sigende Abba og Bee Gees i højttalerne. Ikke desto mindre fik Nicola Benedetti som ganske lille fingrene i violinen. Hendes kolossale talent sendte hende på Yehudi Menuhins berømte talentskole syd for London allerede som 10-årig. Her mødte Benedetti den tyske cellist Leonard Elschenbroich, der ligeledes begyndte som elev her som 10-årig. Også trioens ukrainsk fødte pianist, Alexei Grynyuk, har haft en opvækst som ekstremt talentfuldt vidunderbarn. Grynyuk gav sin første offentlige koncert som 6-årig. Alle tre er i dag etablerede verdensstjerner.

 

Du bliver mødt af romantik i allerhøjeste potens straks fra koncertens åbningstoner. Robert Schumann ødelage sine klaverhænder gennem en manisk træning af fingrenes uafhængige bevægelser (han opfandt et instrument til at tvinge dem fra hinanden) – men det forhindrede ham ikke i at komponere den ypperste romanstiske kammermusik for klavertrio.

 

Romantikken kommer til udtryk i musikkens insisteren på at vække store følelser frem. Snart hviskes der, snart råbes der; melodimaterialet er hele tiden indtrængende og sanseligt i en stadig vekslen mellem lyst og mørkt, dur og mol, stort orkestralt og småt, intimt. Den langsomme tredjesats er bristefærdig af indestængt smerte og vemod. End ikke den ildsprudende og triumferende sidstesats hvisker indtrykket af den søgende, romantiske sjæl ud.

 

Wolfgang Rihms moderne klassiker indenfor kammermusikrepertoiret fra 1980 er fyldt med referencer til de romantiske følelser. Der er ikke direkte citater fra romantiske komponister, men Rihm har ifølge eget udsagn villet forfølge de inderste kræfter i navnlig Schumanns musik. Voldsomt bi-polare sammenstød mellem orden og kaos giver et fantastisk perspektiv på 1800-tallets søgen efter nye horisonter: Hvordan ville Schumanns musik have lydt, hvis han havde levet i 1980’erne?

 

Efter en kort klaverintroduktion præsenterer celloen det første tema i Brahms’ stort anlagte klavertrio. Allerede i førstesatsen myldrer det med tematiske idéer og stemninger. Scherzoen åbner med et tjept vuggende tema i mol. Satsen vender tilbage til dur og leder videre til adagioen, som sætter pulsen helt ned. Lavmælte klaverakkorder slår en næsten mystisk stemning an inden celloens varme overstråler satsens alvorlige karakter. De sagte klaverakkorder slutter satsen af. Fjerdesatsen vender tilbage til mol og giver værket en dramatisk slutning, hvor også synkoperede rytmer understreger klavertrioens alvor og tyngde.

få en uforpligtende snak om dit næste event

Udfyld formularen og vi ringer dig op

X
×
Menu
Ring til os
Program