september, 2021
Info
Søndag d. 19. september kl. 20.00 PROGRAM: Per Gunnar Petersson (f. 1954): Aftonland (1989) – for sopransolo, trombone og kor Claudio Monteverdi (1567-1643): Lasciatemi morire (1614) fra Lamento d`Arianna Ecco mormorar l´onde (1590) PAUSE Sven-David Sandström (1942-2019): Sonnets of Darkness
Info
Søndag d. 19. september kl. 20.00
PROGRAM:
Per Gunnar Petersson (f. 1954):
Aftonland (1989)
– for sopransolo, trombone og kor
Claudio Monteverdi (1567-1643):
Lasciatemi morire (1614) fra Lamento d`Arianna
Ecco mormorar l´onde (1590)
PAUSE
Sven-David Sandström (1942-2019):
Sonnets of Darkness and Love VERDENSPREMIERE
– for trombone, solostemme og kor (2019)
Tekstkuratering: Jakob Holtze
MEDVIRKENDE:
Mogens Dahl Kammerkor
Trombone og sangsolist: Nils Landgren
Dirigent: Mogens Dahl
Info
MUSIKKEN:
Ved dette års Golden Days Festival præsenterer Mogens Dahl Kammerkor sammen med den verdenskendte jazzbasunist Nils Landgren et program viet til mørkets lidenskab ved bevidsthedens og civilisationens grænse. En musik født ud af den vanvittige kraft fra dybet, når kærligheden svigter, og man står tilbage – forsmået og forladt.
Det gamle Grækenland var ikke bare sund fornuft, demokrati og rene linjer. Den store tyske filosof Nietzsche var inspireret af Antikkens mørke, dens vilde side – raseriet, lidenskaben, selvforglemmelsen, det dyriske begær, som han fandt i dyrkelsen af Dionysos, guden for drukkenskab, dans og poesi. Samtidig så han denne mørke underside i den græske kultur som det, der gav dybden og skønheden til den velordnede, klassiske kunst.
Koncertens hovedværk er uropførelsen af den svenske komponist Sven-David Sandströms sidste værk inden sin død i sommeren 2019: Sonnets of Darkness and Love. Værket er komponeret og dedikeret til Mogens Dahl Kammerkor og til den svenske basunist og sanger Nils Landgren.
I et digt udlægger Nietzsche Ariadnes klagesang, hvor hun til sidst møder Dionysos. Ifølge den antikke myte om den minoiske prinsesse Ariadne, mister hun forstanden af sorg over at blive forladt af sin Theseus, som hun har sat alt ind på at hjælpe. I denne tilstand bliver hun fundet af Dionysos, som gør hende til sin kone. Teksten er skrevet på et tidspunkt, hvor Nietzsche, ramt af syfilis, selv var tæt på at blive sindssyg.
På koncertprogrammet denne aften er ligeledes Claudio Monteverdis: Lamento d’Arianna fra 1614 (Ariadnes klagesang) og der trækkes herved spor frem til det nye sonetværk hvor myten igen toner frem gennem den aldrende Nietzsches sidste dunkle tekster i samspil med dirrende tekster af Shakespeare og Lorcas mørke kærlighedssonetter, der balancerer intenst mellem erotisk længsel og rasende afmagt. Herefter synger koret endnu en madrigal af samme komponist: Ecco mormorar lónde.
Koncerten indledes med et af Mogens Dahl Kammerkors signaturværker: Per Gunnar Peterssons: Aftonland (1989), hvor Lägerkvists tekster skaber en samhørighed med naturen, døden og alt det vi ikke kan se, men alligevel sanser.
Den svenske jazzmusiker Nils Landgrens medvirken betyder, at jazzelementer møder den klassiske, nordiske vokalkunst på en ny og særdeles virkningsfuld måde.