2. november 2025
PROGRAM
J. Lorentzen: Orgel-improvisation over Bachs koral: ’Mit Fried und Freud ich fahr dahin’
J. Brahms: Warum ist das Licht gegeben dem mühseligen, op. 74 nr. 1 (1878)
J.S. Bach: Largo fra solosonate for violin no. 3 i C-dur
H. Howells: Requiem (1936)
G. Fauré (1845 - 1924): Requiem, op. 48 (1887)
Mogens Dahl Kammerkor
Orgel: Jakob Lorentzen
Violin: Jon Gjesme
Bratsch: Iben Teilmann & Ida Speyer Grøn
Cello: Henrik Brendstrup & Øystein Sonstad
Kontrabas: Katrine Øigaard
Dirigent: Mogens Dahl
Om programmet
Bachs musik var en stor inspiration for Johannes Brahms, som tilegnede den store Bachforsker Philipp Spitta sit korværk ”Warum ist das Licht gegeben dem Müseligen” fra 1877. Hele værket kredser om det store: ”Hvorfor”: Når Gud er almægtige og barmhjertig, hvorfor er der så al den lidelse i verden? Motetten slutter med en salmetekst over Simeons Lovsang af Luther. Her er kampen ovre, og den udsatte har fundet hvile og trøst i troen på, at døden ikke er det sidste ord..
Herbert Howells komponerede sit Requiem for uakkompagneret kor a cappella (som stedvist deler sig i dobbeltkor) i 1933 til King´s College, Cambridge. Engelske Howells' musik er meget mere kompleks end anden kormusik fra perioden, hvoraf det meste stadig fulgte i den østrig-tyske tradition, der havde domineret engelsk musik i to århundreder. Lange melodier, der udfolder sig, er sømløst vævet ind i de overordnede teksturer; det harmoniske sprog er modalt, kromatisk, ofte dissonant og den overordnede, tvetydige stil er fri, passioneret og impressionistisk, hvilket alt sammen giver Howells' musik en markant visionær kvalitet.
Koncerten slutter med Gabriel Faurés vidunderlige Requiem i d-mol fra 1893: Et romantisk hovedværk, der tillidsfuldt besynger den evige fred og englenes sang med smukke melodier og rene harmonier.