Mogens Dahl Koncertsal Logo

2024

Den Danske Strygekvartet
Mogens Dahl Koncertsal

2. december 2024

Den Danske Strygekvartet

Ingen beskrivelse til dette event

2023

HÄNDELS MESSIAS
Holmens Kirke

15. december 2023

HÄNDELS MESSIAS

*MEDVIRKENDE: * Mogens Dahl Kammerkor Orchestra Of The Age Of Enlightenment Solister: Keri Fuge (Sopran) Kayleigh Decker (Alt) Robin Tritschler (Tenor) James Atkinson (Bas) Dirigent: Mogens Dahl _TORSDAG 14. DECEMBER 2023 kl. 19.30 FREDAG 15. DECEMBER 2023 KL. 19.30 Holmens Kirke, København_ År for år har Mogens Dahl Kammerkor strammet grebet om deres helt eget bud på Händels mesterværk Messias. Orchestra of the Age of Enlightenment har været en idéel medspiller i det internationale projekt, som tilbyder det københavnske publikum en på én gang moderne og Händel-tro version af oratoriet, som for mange er den ultimative julemusik. Händels Messias fortæller historien om Det Gamle Testamentes profetier om en frelser for hele menneskeheden. Charles Jennens samlede teksterne, der mesterligt iklædtes musik af Händel, så de bibelske beretninger appellerer til de dybeste menneskelige følelser. _ ”Halleluja for en flot ’Messias’: Det er næsten ikke til at vente på, at engelsk orkester igen vender tilbage til København.” _Henrik Friis / Politiken, 8. december 2018 _ ”\[…\] med Mogens Dahl og hans kammerkor får man den ægte vare.” _Peter Dürrfeld / Kristeligt Dagblad, 12. december 2018 _ ”\[…\] ingen udgave virker så ny, så gribende, så helt igennem »rigtig« som den med Mogens Dahl og hans stormtropper.” _Søren Schauser / Berlingske, 11. december 2017
HÄNDELS MESSIAS
Holmens Kirke

14. december 2023

HÄNDELS MESSIAS

**MEDVIRKENDE: **Mogens Dahl Kammerkor Orchestra Of The Age Of Enlightenment Solister: Keri Fuge (Sopran) Kayleigh Decker (Alt) Robin Tritschler (Tenor) James Atkinson (Bas) Dirigent: Mogens Dahl _TORSDAG 14. DECEMBER 2023 kl. 19.30 FREDAG 15. DECEMBER 2023 KL. 19.30 Holmens Kirke, København_ År for år har Mogens Dahl Kammerkor strammet grebet om deres helt eget bud på Händels mesterværk Messias. Orchestra of the Age of Enlightenment har været en idéel medspiller i det internationale projekt, som tilbyder det københavnske publikum en på én gang moderne og Händel-tro version af oratoriet, som for mange er den ultimative julemusik. Händels Messias fortæller historien om Det Gamle Testamentes profetier om en frelser for hele menneskeheden. Charles Jennens samlede teksterne, der mesterligt iklædtes musik af Händel, så de bibelske beretninger appellerer til de dybeste menneskelige følelser. _ ”Halleluja for en flot ’Messias’: Det er næsten ikke til at vente på, at engelsk orkester igen vender tilbage til København.” _Henrik Friis / Politiken, 8. december 2018 _ ”\[…\] med Mogens Dahl og hans kammerkor får man den ægte vare.” _Peter Dürrfeld / Kristeligt Dagblad, 12. december 2018 _ ”\[…\] ingen udgave virker så ny, så gribende, så helt igennem »rigtig« som den med Mogens Dahl og hans stormtropper.” _Søren Schauser / Berlingske, 11. december 2017
INGRID FLITER (piano)
Mogens Dahl

19. november 2023

INGRID FLITER (piano)

Frédéric Chopin: Nocturne i H dur, Opus 9, Nr. 3 Frédéric Chopin: Nocturne i Des, Opus 27, Nr. 2 Frédéric Chopin: Piano Sonate i h-mol, Opus 58, Nr.3 Pause Robert Schumann: Symphonic Etudes, Opus 13 ( inkl. Posthume satser) Den argentinske pianist Ingrid Fliter afslutter efterårssæsonen med en koncert med klavermusik af Chopin og Schumann, to af de mest betydningsfulde komponister fra den tidlige romantik. Hvor Chopin stort set udelukkende skrev klavermusik, skrev Schumann i sine senere år også bl.a. orkesterværker og kammermusik. Fælles for begge komponister er imidlertid at mange af deres kompositioner for klaver afsøger instrumentets muligheder og begrænsninger. Dette resulter ofte i at deres værker stiller store krav til den udøvende, hvilket aftenens to hovedværker er klare eksempler på. I Schumanns Symfoniske Etuder udforskes klaverets muligheder nærmest instrumentalt i en række variationer over primært ét tema, medens Chopins tredje og sidste sonate følger en velkendt fire-satset form. De tre sonater er i øvrigt blandt de få værker i flere satser fra Chopins hånd. Langt de fleste af hans værker er såkaldte karakterstykker, som var en meget anvendt én-satset udtryksform i romantikkens klaverlitteratur, og som ofte rummede stor melodisk skønhed, hvilket høres i koncertens to indledende Nocturner.
INDFRIELSEN - ALLEHELGENKONCERT MED MUSIK AF VAGN HOLMBOE (introduktion kl. 19.00 v. Thomas Michelsen)
Holmens Kirke

5. november 2023

INDFRIELSEN - ALLEHELGENKONCERT MED MUSIK AF VAGN HOLMBOE (introduktion kl. 19.00 v. Thomas Michelsen)

Program  19.00: Introduktion med Thomas Michelsen 20.00 Koncertstart Vagn Holmboe: Song at Sunset, opus 138b for kor (1978) Ode til Sjælen, opus 161 for kor, messingsekstet (to trompeter, to horn, basun, tuba) Program  19.00: Introduktion med Thomas Michelsen 20.00 Koncertstart Vagn Holmboe: Song at Sunset, opus 138b for kor (1978) Ode til Sjælen, opus 161 for kor, messingsekstet (to trompeter, to horn, basun, tuba) og orgel (1985) A Lyke-wake Dirge, A Border Ballad (1973), opus 110a for kor Die Erfüllung, opus 183 for kor, sopransolist, barytonsolist samt ni blæsere: fløjte, obo, klarinet, fagot, horn, to trompeter, basun og tuba (1990/1993) Solhymne, opus 77 for kor (1960) Ved årets Allehelgenkoncert ønsker Mogens Dahl Kammerkor at hylde en af dansk musiks helt store komponister: Vagn Holmboe. Udadtil holdt Vagn Holmboe lav profil med det, men indadtil og i sin musik var han livet igennem styret af åndelige tanker om musikken som en manifestation af noget kosmisk. Intet mindre. Derfor greb han chancen, da Rudolf Steiner-bevægelsen bad ham komponere et værk til tekster af den romantiske mystiker og digter Novails. Værket blev ’Die Erfüllung’, der fik sin uropførelse i Steiner-regi, men som hidtil, selv om det er et af Holmboes store værker og et kerneværk i hans produktion, aldrig ellers har været opført eller indspillet. I digtet af Johannes Ewald ”Ode til sjælen” besynges den fortabte menneskesjæl og den religiøse frelse som eneste mulige forhåbning i Holmboes komposition for Messingblæsere, orgel vokalsolister og kor. Også resten af koncertens program afspejler det åndelige i Holmboes kunst- og verdenssyn med fokus på det cykliske i reinkarnationstanken, som var styrende for hans syn på det at komponere kosmisk musik, som han kaldte det. Solnedgangen ligger i den antikke ægyptiske ”Solhymne”, der beskriver solens gang fra solopgang til solnedgang frem til den nye opgang – og naturligvis i ”Song of Sunset” med tekst af Walt Whitman. Alt i alt ønsker vi med denne koncert at give et nyt indblik i kernen af Holmboes syn på, hvad musik var, og hvad musik kunne: nemlig give mennesket indsigt i det kosmiske eller den højere orden, som han også kaldte det i sin private dagbog – netop sådan som Thomas Michelsen med grundig brug af hidtil ikke-offentliggjorte kilder som netop Holmboes dagbøger har redegjort for det i sin biografi om komponisten, ’Det dybe og det rene’.  Foto: Hans Skaarup  Medvirkende  Mogens Dahl Kammerkor V. Coloris Blæserkvintet Messingsekstet: Lasse Mauritzen (horn), Gustav Melander og Lazlo Molnar (trompeter), Lars Karlin (Basun), Thomas Roïsland (tuba) Orgel: Jakob Lorentzen Dirigent: Mogens Dahl
FLEUR BARRON (sopran) & JULIUS DRAKE (piano)
Mogens Dahl

25. oktober 2023

FLEUR BARRON (sopran) & JULIUS DRAKE (piano)

Huang Ruo (\*1977): Fisherman’s sonnet_J. Brahms (1833-1897): _Heimweh I: _Wie traulich war das Fleckchen Chen Yi* (\1953):  _Know You How Many Petals Falling J. Brahms:** Heimweh II: _O Wüsst ich doch den Weg zurück Chen Yi:** _Monologue Chinese folksong:** _Northeast Lullaby Xavier Montsalvatge** (1912-2002): Cinco Canciones Negras _1 Cuba dentro de un piano_ 2 Punto de habanera _3 Chévere_ 4 Canción de cuna para dormir un negrito _5 Canto negro_ Pause **Brahms: Kærlighedssange Da unten im Tale_ Gang zum Liebchen _Eine gute, gute Nacht_ Des liebsten Schwur _In stiller Nacht_ Vergebliches Ständchen _Unüberwindlich_ **Kabaretsange: Vernon Duke** (1903-1969): _Autumn in New York Charles Trenet** (1913-2001): _La Mer Gershwin** (1898-1937): _I got rhythm Charles Trenet:** _Si vous aimiez Toru Takemitsu** (1930-1996):_La Neige Cole Porter** (1891-1964): _Night and Day Charles Trenet**, Boum! Det er et program med usædvanlig spændvidde og variation, når den karismatiske og alsidige mezzosopran Fleur Barron optræder i Mogens Dahl Koncertsal sammen med pianisten Julius Drake, en særdeles anerkendt akkompagnatør, som Fleur Barron i flere år har samarbejdet med. Programmet spænder som sagt vidt. Parret indleder aftenen med udvalgte lieder af Johannes Brahms, der sammenstilles med sange af de to nulevende kinesisk-amerikanske komponister Huang Ruo og Chen Yi. Selvom tonesprogene er vidt forskellige, kredser sangene alligevel om de samme emner: hjemmet og hjemve. Xavier Montsalvatge, der døde i 2002, var blandt de mest indflydelsesrige kunstnere i katalansk musik. Hans ”Cinco Canciones Negras” (“Fem sorte sange”) fra 1945 er skrevet til digte, der giver stemme til ofre for den spanske kolonialisme. Montsalvatge skabte sit eget etnisk inspirerede tonesprog til at give teksterne yderligere dybde og mening. Efter pausen følger syv af Johannes Brahms’ lieder, der kredser om kærligheden, inden aftenen rundes af med noget helt andet: Kabaretsange af Vernon Duke, Charles Trenet, Cole Porter, George Gershwin og Toru Takemitsu.
SHIRINYAN (piano), SITKOVETSKY (violin), KJØLLER (klarinet), BRANTELID (cello)
Mogens Dahl

9. oktober 2023

SHIRINYAN (piano), SITKOVETSKY (violin), KJØLLER (klarinet), BRANTELID (cello)

Claude Debussy: Premiere Rhapsodie Maurice Ravel: Klavertrio Olivier Messiaen: Kvartet til tidens ende Til aftenens koncert den 9. oktober vil der være mulighed for at opleve noget af den ypperste franske musik fra 1900-tallet, spillet af fire af de senere års mest interessante og stærke kammermusikere. Debussys ”Premiere Rhapsodie” for klaver og klarinet er oprindeligt skrevet til brug ved klarineteksaminerne ved konservatoriet i Paris i 1910, og stiller da også meget store krav til begge de udøvende, hvor rolige passager veksler med ekspressive udbrud. Maurice Ravel havde taget tilløb til sin klavertrio i en årrække inden han endelig fik den færdiggjort under indtrykket af krigsudbruddet i 1914. Værket, der er i fire satser, blander klassiske former med bl.a. et baskisk tema, og benytter sig af en bred vifte af teknisk krævende effekter, der farver musikken på en for Ravel karakteristisk måde. ”Kvartet til Tidens Ende” regnes for ét af Messiaens vigtigste og mest personlige værker. De lidelser, han gennemgik som interneret i en tysk fangelejr omsatte han til dette uafrystelige mesterværk i 8 satser, hvor lidelsen og håbet gives udtryk gennem elementer fra Johannes’ Åbenbaring.
BELCEA KVARTETTEN
Mogens Dahl

17. september 2023

BELCEA KVARTETTEN

Program Franz Schubert: Strygekvartet No. 10, D 87 Antonín Dvořák:Strygekvartet No. 10, Op. 51 „Slavonic“ Béla Bartók: Strygekvartet **Program ** Franz Schubert: Strygekvartet No. 10, D 87 Antonín Dvořák:Strygekvartet No. 10, Op. 51 „Slavonic“ Béla Bartók: Strygekvartet No. 5, SZ 102 Den 17. september får Mogens Dahl Koncertsal besøg af et af verdens ledende kammermusikensembler. Den rumænsk-polsk-franske Belcea Kvartet markerer med denne koncert deres 25-års jubilæum. De har til denne koncert sammensat et program af tre strygekvartetter, der hver især markerer et vigtigt trin i de respektive komponisters udvikling. Schuberts kvartet nr. 10 i Es-dur fremstår som et værk, hvori den unge komponist for alvor begynder at høste frugterne af de foregående par års prøven kræfter med kvartet-formen. De tidligere kvartetters tydelige inspiration fra Haydns, Mozarts og Beethovens kvartetter begynder at vige for et mere personligt udtryk. Det folkemusikalske har givet Dvořáks kvartet nr. 10 sit tilnavn, ”Den Slaviske”, da denne mesterlige kvartet ubesværet sammensmelter det klassiske kvartetudtryk med den bøhmiske folkemusik, hvilket bl.a. høres i andensatsen, der er udformet som en Dumka, en balladeagtig folkelig dansetype. Béla Bartóks Femte Strygekvartet fra 1936 er et centralt værk i hans klassicistiske periode. De fem symmetrisk disponerede satser afbalancerer det folkemusikalske (fx bulgarske rytmer og ungarske melodier) med tonalt eksperimenterende elementer.
DRØMMESANGE - GOLDEN DAYS KONCERT
Mogens Dahl

4. september 2023

DRØMMESANGE - GOLDEN DAYS KONCERT

”Voksne mand, voksne mand, hvor skal du hen?” Mellem gadelamperne, i metroen, foran skærmene. Et blad der bliver rusket i vinden foran ruden, duften af nyslået ”Voksne mand, voksne mand, hvor skal du hen?” Mellem gadelamperne, i metroen, foran skærmene. Et blad der bliver rusket i vinden foran ruden, duften af nyslået græs, et blik, der minder om en bekendt fra hjemstavnen. Dagdrømmen begynder og tager form i byens tåger. Stjernehimlen bliver tændt over marken, og roen sænker sig langt om længe. På få generationer er vi gået fra land til by, men landet er stadig en fast del af vores identitet og drømme. Det gennemsyrer vores kultur og bliver som mælkebøtten ved med at gennembryde det moderne livs asfalt. Til koncerten lukker Mogens Dahl Kammerkor, Mathias Reumert Group og Jonas Frølund øjnene i selskab med publikum og hengiver sig til drømmen, minderne og realiteterne om livet på landet. Rejsen går fra St. St. Blichers “Min Ynglingsdal” med beskrivelser af lyset på den jyske hede, skønheden i det vidtstrakte øde og ensomhedens storhed til J.P Jacobsens naturalistiske og dybdegående forbindelse med naturen i Wilhelm Stenhammers ”Tre a cappella Korsange”. Et fortryllende træ minder os om livets gang, når regndråber falder meditativt fra træets små, fugtige blade, når Mathias Reumert Group opfører Toru Takamitsus ”Rain Tree”. Koncertens centrale værk er Per Nørgårds ”Drømmesange” for kor og slagtøj, komponeret i 1981, hvor tre aspekter af den samme drøm bliver udfoldet, baseret på en ældre kinesisk tekst Drømmen om landet er aldrig entydig. Den er både foranderlig, individuel og kollektiv. Så luk øjnene og giv plads til drømmene på landet d. 4. september. Program Jonas Frølund: Improviseret fanfare Henry Purcell: Music for a While Jørgen Jersild: Natteregn & Min Yndlingsdal Per Nørgård: Drømmesange Igor Stravinsky: Three Pieces for Clarinet Solo Svend S. Schultz: Gensyn med Danmark Toru Takemitsu: Rain Tree (Opført af Mathias Reumert Group) Anna Cederberg-Orreteg: Music to hear, Sonet 8 Wilhelm Stenhammer: Tre a cappella Korsange Golden Days Koncert  Medvirkende  Mogens Dahl Kammerkor Mathias Reumert Group, slagtøj Jonas Frølund, klarinet Dirigent: Mogens Dahl
Nordisk lys - Dansk Sommerkoncert - Mogens Dahl Kammerkor
Mogens Dahl

16. maj 2023

Nordisk lys - Dansk Sommerkoncert - Mogens Dahl Kammerkor

Toner kan få os til at føle os nordiske. Vi lever for og af lyset og må glædes over det og udnytte det til fulde, så længe det er her. Toner kan få os til at føle os nordiske. Vi lever for og af lyset og må glædes over det og udnytte det til fulde, så længe det er her. I musikken, i kærligheden og i livet. Her går klang, lys og sprog op i en højere enhed: Når det nordiske lys besynges, vibrerer alle sanser. Mogens Dahl Kammerkor vil lægge musik til livets og dødens rum, men også besøge stilhedens rum med nordiske toner. Denne forårs-koncert i Christians kirke finder sted i kunstens rum, hvor lyset og dets betydning for os her på de nordiske breddegrader ses og mærkes i både billedkunst og arkitektur. Program Gabriella Gullin: Tyst är det rum Jørgen Jersild: 1\. Natteregn 2\. Min Yndlingsdal Wilhelm Stenhammer: Stemning Per Gunnar Petersson: Kom min älskade! Per Nørgård: Solo in scéna (solocello) Per Nørgård: Wie ein Kind: 1.Wiigen-Lied 2\. Jorden er som et barn 3.Trauermarsch mit einem unglücksfall David Wikander: Kung Liljekonvalje Mathias Heise: Coherence (Kor og Mundharpe) Ole Bull: Sæterjentens søndag Hugo Alfvén: Stemning Edward Grieg: Våren Mathias Heise: Nordisk Lys – for kor, cello og Mundharpe (Uropførelse) Jørgen Jersild: De lyse nætter Adam de la Halle: Kom, du ljuva hjärtevän Nils Lindberg: Shall I compare thee to a summer´s day Evert Taube: Så skimrande var aldrig havet Gabriella Gullin: Det är vackrast när det skymmer Medvirkende. Mogens Dahl Kammerkor Cello: Toke Møldrup Mundharpe: Mathias Heise Dirigent: Mogens Dahl Slagtøj: Jakob Weber
Lise de la Salle, piano
Mogens Dahl Koncertsal

15. maj 2023

Lise de la Salle, piano

Ludwig van Beethoven: Sonate nr 26 op 81a « Les adieux » Franz Liszt : Ballade nr 2 Franz Liszt/ Robert Schumann:  Widmung Franz Liszt:  Funérailles Pause Franz Liszt:  St Francois de Paule marchant sur les flots Franz Liszt/Richard Wagner :  Liebestod Ludwig van Beethoven:  Sonate nr 32 Op. 111 Den franske pianist Lise de la Salle har gennem de seneste ca. 20 år slået sit navn fast med en imponerende karriere i samarbejde med symfoniorkestre i Europa, USA og Asien, og under en lang række fremtrædende dirigenter. En række prisbelønnede CD-indspilninger er det også blevet til, med indspilninger af bl.a. Rachmaninov, Ravel, Liszt, Prokofiev og Chopin. Franz Liszt’s klavermusik kan være uhyre udfordrende, og det tager Lise de la Salle gerne på sig, hvilket man vil kunne høre ved koncerten i Mogens Dahls Koncertsal. Blandt stykkerne af Liszt er ”Funérailles”, ét af hans mest berømte, skrevet efter undertrykkelsen af den Ungarske revolution i 1849. Liszt udfærdigede også en række arrangementer for klaver af andre komponisters værker, bl.a. svigerfaderen Richard Wagners ”Liebestot” fra operaen ”Tristan og Isolde”, samt bearbejdelsen af Robert Schumanns ”Widmung”. Værkerne af Liszt omkranses af to sonater af Beethoven, nr. 26, opus 81a, ”Les Adieux”, og nr. 32 opus 111.
MOGENS DAHL KAMMERKOR: Brahms - Ein Deutsches Requiem
Mogens Dahl

2. april 2023

MOGENS DAHL KAMMERKOR: Brahms - Ein Deutsches Requiem

Johannes Brahms: Ein Deutsches Requiem i Phillip Molls udgave for kor og firhændigt klaver. Mogens Dahl Kammerkor Det er blevet en tradition at Mogens Dahl Kammerkor op til Påsken opfører Johannes Brahms’ ”Ein Deutsches Requiem” i den nærmest kammermusikalske udgave for kor, to solister og firhændigt klaver. ”Ein Deutsches Requiem” er nok Brahms‘ hovedværk, et dybt personligt værk, måske skrevet under indtryk af tabet af hans moder eller Robert Schumanns død. Værket, der er i syv satser, er ikke tænkt som et liturgisk – altså kirkeligt – værk, men snarere et almenmenneskeligt trøstende værk. Teksten er heller ikke den gængse latinske tekst til Messen for De Døde, men tyske udgaver af de samme tekster, taget fra Luthers Bibeloversættelse. Hvor den latinske Requiemsmesse normalt begynder med en bøn for de afdøde, indleder Brahms sit værk med en bøn for de levende: ”Salige er de fattige i Ånden, thi Himmeriget er deres”. Korsatserne er både bevægende og kraftfulde, med kommenterende og reflekterende indskud af de to solister inden værket munder ud i velsignelsen for De Døde. Medvirkende: Mogens Dahl Kammerkor Rikke Sandberg (piano) Emil Gryesten (piano) Dirigent: Mogens Dahl Solister: Maria Demérus (sopran) Renè Bloice-Sanders (baryton)