Mogen Dahl Koncertsal

20-ÅRS JUBILÆUMSFEJRING / JANUAR 2026

I januar 2026 er det 20 år siden Mogens Dahl Koncertsal slog dørene op for sin første koncert. Siden har et væld af internationale solister og ensembler ladet deres toner klinge imellem koncertsalens lyse vægge.

Nogle af vores fornemste danske kunstnere er nærmest vokset op med og i Koncertsalen. De har været med fra starten af den rejse, det har været at transformere et autolakererværksted til en koncertsal i særklasse.

Vi har inviteret Den Danske Strygekvartet, Trio con Brio Copenhagen og Andreas Brantelid til at fejre jubilæet sammen med os. Det gør de ved at spille både hver for sig og med hinanden ved tre festlige jubilæumskoncerter.

Det er dog ikke kun Koncertsalen, men også Mogens Dahl Kammerkor, der kan fejre 20-års jubilæum. Derfor dedikerer vi én af jubilæumskoncerterne til Kammerkoret, som i Holmens Kirke demonstrerer, hvorfor de er blevet kaldt ”et af Nordens ubestridt førende vokalensembler”

Rigtig hjerteligt velkommen til vores fire jubilæumskoncerter.

Mao Fujita
Mogens Dahl Koncertsal

16. november 2025

Mao Fujita

PROGRAM Ludwig van Beethoven (1770 – 1827): Klaversonate nr.1 i f-mol op. 2 nr. 1 Richard Wagner (1813 – 1883): “Ein Albumblatt" WWV 94 Alban Berg (1885 – 1935): 12 variationer over et originalt tema for klaver (1908) Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809 – 1847): Variations sérieuses op. 54 *** Johannes Brahms (1833 – 1897): Klaversonate nr.1 op.1 Richard Wagner/Franz Liszt: Isolde's Liebestod Om programmet Beethovens klaversonater er ét af de absolutte monumenter, ikke kun i klaverlitteraturen, men i den klassiske musik som helhed. Ved koncerten i Mogens Dahl Koncertsal opfører Fujita Beethovens første klaversonate, hvor han stadig står på skuldrene af Haydn og Mozart, men indvarsler det, der vil komme. Genren klaversonate har de fleste komponister ønsket at prøve kræfter med. Således også Johannes Brahms, der selv var en særdeles kapabel pianist. Derfor er det på en måde paradoksalt at han kun skrev tre sonater, og at de alle er ungdomsværker. Sonaten nr. 1 opus 1 er, som Beethovens sonate, i fire satser, og blev lovprist af Robert Schumann, der også anbefalede den til forlæggeren. Det er et værk, der udstråler det ungdommelige vovemod og lysten til at demonstrere virtuositet, dramatik og teknisk elegance. Der er to kortere stykker af Richard Wagner på programmet, et tidligt ”albumblad” tilegnet prinsesse Metternich, og så vennen og svigerfaderen Franz Liszt’ transskription af Isoldes Liebstod fra operaen Tristan og Isolde. Alban Bergs variationer over eget tema er bestemt ikke et typisk værk for ham – tonaliteten og det melodiske arbejde er ganske klassisk. En komposition med variationer over et tema er en velkendt form, som også Mendelssohn prøvede kræfter med i sit værk Variations sérieuses med 17 variationer over eget tema.
G.F. Händel Messias
Holmens Kirke

12. december 2025

G.F. Händel Messias

MEDVIRKENDE Mogens Dahl Kammerkor Solister: Julia Doyle, sopran Kayleigh Decker, alt Mark Padmore, tenor André Morsch, bas Orchestra of the Age of Enlightenment Mogens Dahl, dirigent Om programmet For Mogens Dahl og Kammerkoret har det gennem en årrække været en proces, hvor de involverede gradvist har nærmet sig værkets kerne. Valget af toporkestret Orchestra of the Age of Enlightenment har været oplagt, da dette engelske orkester siden starten i 1986 har haft en særlig nysgerrighed på at tilgå musikken på andre og mere åbne måder. Deraf navnet, som orkestret har taget fordi de deler Oplysningstidens vedvarende trang til at undersøge og opdage. Orchestra of the Age of Enlightenment spiller på instrumenter, der matcher den periode, som de spillede værker er skrevet i, hvilket er en væsentlig måde at nærme sig et mere autentisk udtryk. Dette matches af Kammerkoret, der synger med en langt mindre besætning end man ofte ser det – ifølge kilderne var der 32 sangere i koret til første opførelsen i Dublin i april 1742. Allerede i Händels levetid blev værket opført i forskellige versioner, der var betinget af omstændighederne og erfaringer med de første opførelser. Det er derfor næsten umuligt at vide hvordan en opførelse af ”Messias” har lydt på Händels tid. Man må lade musikken tale – og det gør Mogens Dahl Kammerkor og Orchestra of the Age of Enlightenment og kommer så tæt som muligt på den autentiske ”Messias”.
G.F. Händel Messias
Holmens Kirke

13. december 2025

G.F. Händel Messias

MEDVIRKENDE Mogens Dahl Kammerkor Solister: Julia Doyle, sopran Kayleigh Decker, alt Mark Padmore, tenor André Morsch, bas Orchestra of the Age of Enlightenment Mogens Dahl, dirigent Om programmet For Mogens Dahl og Kammerkoret har det gennem en årrække været en proces, hvor de involverede gradvist har nærmet sig værkets kerne. Valget af toporkestret Orchestra of the Age of Enlightenment har været oplagt, da dette engelske orkester siden starten i 1986 har haft en særlig nysgerrighed på at tilgå musikken på andre og mere åbne måder. Deraf navnet, som orkestret har taget fordi de deler Oplysningstidens vedvarende trang til at undersøge og opdage. Orchestra of the Age of Enlightenment spiller på instrumenter, der matcher den periode, som de spillede værker er skrevet i, hvilket er en væsentlig måde at nærme sig et mere autentisk udtryk. Dette matches af Kammerkoret, der synger med en langt mindre besætning end man ofte ser det – ifølge kilderne var der 32 sangere i koret til første opførelsen i Dublin i april 1742. Allerede i Händels levetid blev værket opført i forskellige versioner, der var betinget af omstændighederne og erfaringer med de første opførelser. Det er derfor næsten umuligt at vide hvordan en opførelse af ”Messias” har lydt på Händels tid. Man må lade musikken tale – og det gør Mogens Dahl Kammerkor og Orchestra of the Age of Enlightenment og kommer så tæt som muligt på den autentiske ”Messias”.
JUBILÆUMSMENUER
Mogens Dahl Koncertsal

27. januar 2026 - 31. januar 2026

JUBILÆUMSMENUER

Information om menuer m.m. offentliggøres i tættere på eventet.
JUBILÆUMSKONCERT #1
Mogens Dahl Koncertsal

27. januar 2026

JUBILÆUMSKONCERT #1

PROGRAM Sjostakovitj: Strygekvartet nr. 3 Bent Sørensen: Phantasmagoria *** Brahms: Klaverkvintet OM MUSIKKEN Som indledning på programmet opfører Den Danske Strygekvartet Sjostakovitj’s Strygekvartet nr. 3, skrevet i 1946 og præsenteret som en ”krigskvartet”, som en kommentar til den nylige fredsslutning. Denne Tredje Kvartet har fem satser, og har tilsyneladende haft en særlig plads hos Sjostakovitj selv. Han beskrev den selv som ét af sine fineste værker, som han ifølge vidner blev særligt berørt over når han hørte den spillet. Forfald og forgængelighed har i mange år fascineret Bent Sørensen og været inspirationskilde for mange af hans værker. Værket Phantasmagoria (Drømmesyn eller spøgelsesscene) er skrevet til Trio con Brio i 2007, og er bl.a. inspireret af et gotisk stemningsbillede af en natlig ruin, hvor det i forvejen reducerede bygningsværk yderligere sløres af det natlige mørke. I musikken afspejles dette ved en uhåndgribelighed, som et fragmenteret musikalsk skyggespil i fem satser. Efter pausen finder musikere fra de to ensembler sammen i Johannes Brahms’ Klaverkvintet fra 1864 der står som noget af den ypperste kammermusik, han har skrevet. De fire satser udgør et hele af næsten symfoniske proportioner, hvor de enkelte satser i glimt viser inspirationen fra både Schubert og Beethoven.
JUBILÆUMSBILLET TIL FIRE KONCERTER
Mogens Dahl Koncertsal

27. januar 2026 - 31. januar 2026

JUBILÆUMSBILLET TIL FIRE KONCERTER

Billetsalget åbner d. 1. november kl. 12.00 En jubilæumsbillet giver adgang til alle fire koncerter! Ved køb af forsalgsbillet inden d. 17. november, vælges en fast siddeplads ved alle koncerter i Mogens Dahl Koncertsal.  Ved køb af billet efter d. 17. november, tildeles de bedste ledige pladser på købstidspunktet og du modtager senest indenfor 7 hverdage billetterne til de enkelte koncerter inkl. pladsreservation. De sendes til samme mailadresse som du har brugt ved købet. Evt. ønsker til pladsering kan anføres i købsprocessen. Har du spørgsmål til billetter eller billetkøb kan du kontakte United Tickets for support her
JUBILÆUMSKONCERT #2
Mogens Dahl Koncertsal

28. januar 2026

JUBILÆUMSKONCERT #2

PROGRAM Stravinskij: Suite Italienne, arr. for strygekvartet Britten: Solosuite cello nr. 3 —- Schubert: Strygekvintet i C-dur OM MUSIKKEN Stravinskij’s Suite Italienne udsprang af musik til balletten Pulcinella, baseret på musik af barokkomponisten Pergolesi. Stravinskij skrev flere versioner af denne charmerende musik, fx for kammerorkester, for klaver og cello samt en version for klaver og violin. Ved denne koncert altså også i en version for strygekvartet. Johann Sebastian Bachs 6 solo suiter for cello var banebrydende og er stadig værker som enhver cellist må tage livtag med. Det gælder også for de komponister, der vælger at skrive et sådant værk for instrumentet. Den engelske komponist Benjamin Britten skrev tre solo suiter, og suite nr. 3 er direkte inspireret af Mstislav Rostropovitj’s opførelse af Bachs cello suiter. Brittens værk har 9 satser, hvoraf fire bygger på russiske melodier. Brantelid og Den Danske Strygekvartet forenes efter pausen i Franz Schuberts Strygekvintet i C-dur, skrevet i 1828, kun to måneder før komponistens død. Besætningen er usædvanlig, en strygekvartet med en ekstra cello. Selvom det er Schuberts eneste værk for denne besætning, er resultatet blevet én af hans fineste kompositioner overhovedet, og et absolut hovedværk i kammermusiklitteraturen. Tragisk er det derfor at Schubert aldrig selv hørte værket, der først blev opført i 1850
JUBILÆUMSKONCERT #3
Holmens Kirke

30. januar 2026

JUBILÆUMSKONCERT #3

PROGRAM Werle: Sonetto 292 Poulenc: Un soir de Neige  Whitacre: Lux Aurumgue  Heise: I den frysende morgen    Holmboe: Song at Sunset        Nørgård: At tænde et lys      Werle: Sonetto Trentacinque                            Petersson: Deep in Europe Ring: Se, nu stiger solen af havets skød Bemærk at der er unummererede pladser i Holmens Kirke
JUBILÆUMSKONCERT #4
Mogens Dahl Koncertsal

31. januar 2026

JUBILÆUMSKONCERT #4

PROGRAM Brahms: Cellosonate i e-mol Boismortier: Sonate for to celli Albeniz: Cuba & Sevilla – arr. For to celli *** Mendelssohn: Klavertrio op. 66 OM MUSIKKEN Johannes Brahms’ Cellosonate nr. 1 markerer på flere måder et vendepunkt for komponisten. Det er hans først sonate for to instrumenter (klaver og cello) der er bevaret, og samtidig lægger han en mere rebelsk side af sig selv væk. I Cellosonaten vedkender Brahms sig i høj grad sin gæld til store fortidige komponister som fx J.S. Bach, samtidig med at han i de tre satser anvender former og teknikker der var udbredte i barok og renæssance, fx fuga. I andensatsen er det desuden indflydelse fra Mozart og Schubert, der mærkes. Joseph Bodin de Boismortier var en særdeles produktiv barok-komponist, der imidlertid har været en relativt sjælden gæst på koncert-repertoiret i nyere tid. Ved denne koncert opføres en sonate for to celli, hvilket heller ikke er nogen gængs besætning. To celli får vi desuden at høre i et arrangement af to af satserne fra den spanske komponist Isaac Albéniz’ klaversuite Suite Española. Albéniz var selv klavervirtuos, komponist og dirigent, og i sine kompositioner inddrog han, især i klaverværkerne, spansk folkemusik. Mange af disse – ofte relativt korte – satser er blevet folkeeje, også udenfor Spanien. Den helt klassiske klavertrio afrunder denne aften med Mendelssohns Klavertrio nr. 2 opus 66. Mendelssohn skrev kun to klavertrioer, men begge regnes for højdepunkter, ikke kun i Mendelssohns produktion, men i kammermusikken i det hele taget. Flere af temaerne i denne trio danner basis for temaer i senere værker af Johannes Brahms.
Den Danske Strygekvartet
Mogens Dahl Koncertsal

2. december 2024

Den Danske Strygekvartet

Den Danske Strygekvartet gæster igen Mogens Dahl Koncertsal med deres sublime sammenspil som afrunding på efterårssæsonen 2024. Det gør de med et smukt sammensat program, hvor linjen fra Haydns pionerindsats for strygekvartetten føres over Sjostakovitj til den ganske unge amerikanske komponist Caroline Shaw, som indleder koncerten.Caroline Shaw, der også er sanger og violinist, er en meget interessant skikkelse indenfor nutidig musik. Som komponist har hun allerede en lang værkliste for forskellige besætninger bag sig. Værket ”Entr’acte” for strygekvartet (oprindeligt for strygeorkester) er en næsten legesyg undersøgelse af variationer og spillemåder over et relativt simpelt og klangskønt åbningstema.Af Joseph Haydns næsten 70 strygekvartetter har Den Danske Strygekvartet valgt at spille en enkelt sats fra én af de to sidste færdiggjorte kvartetter: den smukke Andante sats fra kvartet opus 77, nr. 2.Den russiske komponist Dmitrij Sjostakovitj måtte jævnligt balancere i forhold til især Stalintidens uigennemsigtige krav til ”autentisk, sovjetisk” musik. Kvartet nr. 4 er et godt eksempel på dette. I sidste satsen spores tydelig inspiration fra jødisk musik, hvilket Sjostakovitjs venner fik ham til at udskyde uropførelsen af til efter Stalins død.Efter pausen skifter koncerten karakter, og Den Danske Strygekvartet demonstrerer hér deres store alsidighed ved at spille en skøn blanding af folkemusik og egne kompositioner. Program: Caroline Shaw (F. 1982):Entr’acte for strygekvartet (2011) Joseph Haydn (1732 – 1809): Strygekvartet i F-dur, opus 77, nr. 2, 3. sats, Andante Dmitrij Sjostakovitj (1906 – 1975):Strygekvartet nr. 4 i D-dur, opus 83 Folkemusik og egne kompositionerFør hver koncert åbner cafeen kl. 19.00 hvor der kan købes forfriskninger og meget passende forudbestilles til pausen. Dørene til koncertsalen åbnes kl. 19.15.Læs mere på Mogensdahl.dkArrangør: Mogens Dahl Koncertsal, Snorresgade 22, 2300 København S
Cuarteto Casals - Noche española (spansk aften)
Mogens Dahl Koncertsal

8. april 2025

Cuarteto Casals - Noche española (spansk aften)

Den spanske strygekvartet Cuarteto Casals indbyder til en ”spansk aften” med et spændende program hvor der opføres både spansk, italiensk og tysk musik for strygekvartet. Den enormt produktive italienske komponist Boccherini var selv en fremragende cellist, og i hans næsten 100 kvartetter har netop celloen fået en mere fremtrædende rolle end den typisk havde i Haydns kvartetter. Således også i aftenens kvartet opus 32 nr. 5. Aftenen indledes med Juan Arriagas strygekvartet nr. 3. Arriaga omtales også som den spanske Mozart, da han var musikalsk vidunderbarn og desuden også døde ganske ung. Værklisten er trods dette ganske imponerende, og rummer bl.a. tre strygekvartetter, skrevet da han var 16 år gammel. Ved aftenens koncert spilles den tredje og sidste.   Joaquín Turinas musik bærer ofte impressionistiske træk qua venskabet med Debussy og Ravel. Dette høres også – sammen med elementer af spansk folkemusik – i det næsten programmusikalske stykke ”La oración del torero” (”Tyrefægterens bøn”). Aftenen rundes af med Johannes Brahms’ strygekvartet nr. 1 fra 1877. Komponisten havde kæmpet meget med formen før han tillod en udgivelse og opførelse. Han målte sig angiveligt med både Mozarts seks kvartetter tilegnet Haydn, samtidig med at han følte Beethovens banebrydende indsats for genren som en voldsom skygge. Først med strygekvartetterne op. 51 nr. 1 og 2 stillede han sig tilfreds.Program: Juan Crisóstomo Arriaga (1806 – 1826):String Quartet No. 3 Luigi Boccherini (1743 – 1805): String Quartet No. 5 in G minor, Op. 32 G 205 Joaquín Turina (1882 – 1949): La oración del torero (Tyrefægterens bøn) PAUSE Johannes Brahms (1833 – 1897): String Quartet No. 1 in C minor, Op. 51 No. 1 For at fuldende den spanske aften i Mogens Dahl Koncertsal, anretter vores køkkenchef Peter Ingeberg en tapastallerken som kan nydes inden koncerten. Et let og lækkert måltid, som er tilpasset aftenens spanske tema, med bl.a. langtidsmodnet Durocskinke, Manchegoost og surdejsbrød i følgeskab med den bedste olivenolie fra producenten Hualdo. - Langtidsmodnet durocskinke- Creme på grillede peberfrugter- Håndpillede rejer og bagte tomater- Nocellara-oliven med rosmarin- Manchego artisane med saltede mandler, olivenolie og surdejsbrød I cafeen kan du købe skøn spansk cava og gode vine som akkompagnement til anretningen. Der kan naturligvis fortsat købes kaffe, te og kager samt det øvrige udvalg – samt forudbestilles til pausen. Denne aften åbner cafeen allerede kl. 18.00 og anretningen er klar fra kl. 18.30. Læs mere på Mogensdahl.dkHar du spørgsmål til billetter eller billetkøb kan du kontakte United Tickets for support her
Elsa Dreisig, Jonathan Ware & Nikola Nikolov
Mogens Dahl Koncertsal

4. maj 2025

Elsa Dreisig, Jonathan Ware & Nikola Nikolov

Den unge lyriske sopran Elsa Dreisig har allerede etableret sig på den europæiske musikscene med både centrale operaroller og med koncert-optrædener. Hun har modtaget flere talentpriser og anerkendelser, og udover prestigiøse roller har hun udgivet to albums, det ene i samarbejde med den anerkendte amerikanske akkompagnatør og kammermusiker Jonathan Ware, der også vil ledsage Elsa Dreisig ved denne koncert. Ved koncerten medvirker desuden den bulgarske violinist Nikola Nikolov, der er gift med Elsa Dreisig og siden 2008 har været tilknyttet Orchestre de Paris. Denne konstellation med sopran, klaver og violin giver mulighed for et meget varieret og alsidigt program der spænder fra romancer og sange af Peter Heise, Lange-Müller, Carl Nielsen, Jean Sibelius og Edvard Grieg, over fransk senromantik med Henri Duparc og Gabriel Fauré til kabaret og visesang hos Kurt Weil og Édith Piaf. De forskellige sange og lieder suppleres med et par soloværker for violin af Fauré (hans kendte ”Berceuse”) og Grieg (2. satsen fra Violinsonate nr. 3), og endelig forenes alle tre musikere i et indtagende værk af den mindre kendte svenske komponist Laura Netzel, ”Din frid, var han en drömgestalt”. Laura Netzel er én af de komponister der i mange år var relativt ukendt (måske fordi hun var kvinde), men som er blevet genopdaget og hvis musik i stigende grad bliver spillet.Program: Carl Nielsen (1865 – 1931):   Ariels SangSænk kun dit hoved du blomstSolen er så rød morTit er jeg gladP.E. Lange-Müller (1850 – 1926): ÅkandePeter Heise (1830 – 1879):     Vildt vildt vildt suser blæstenJean Sibelius (1865 – 1957): Flickan kom ifrån sin älsklings möteVar det en drömLaura Netzel (1839 – 1927):   Din Frid, Var han en drömgestaldt Edvard Grieg (1843 – 1907): Violinsonate nr. 3, 2. SatsSolveigs sang (Peer Gynt)Jeg Elsker dig PAUSEHenri Duparc (1848 – 1933): L’invitation au voyageReynaldo Hahn (1874-1947):À ChlorisGabriel Fauré (1845 – 1924): Après un rêveBerceuse op.16 Kurt Weill (1900 – 1958):        Youkali                                           Renaldo Hahn:L’heure exquiseÉdith Piaf (1915 – 1963):       Padam padam La vie en roseFør hver koncert åbner cafeen kl. 19.00 hvor der kan købes forfriskninger og meget passende forudbestilles til pausen. Dørene til koncertsalen åbnes kl. 19.15.Læs mere på Mogensdahl.dkHar du spørgsmål til billetter eller billetkøb kan du kontakte United Tickets for support her
Kammermusik på Bryggen
Mogens Dahl Koncertsal

11. august 2025

Kammermusik på Bryggen

Medvirkende: Trio con Brio Copenhagen Marmén Quartet, strygekvartet Andrej Bielow, violin Hélène Clément, bratsch Ernö Kallai Kiss Gypsy Jr. Gypsy Band Jonathan Swensen, cello Michael Germer, violin PROGRAM: 16.00-18.00 Dobbeltkoncert: En Blanc et Noir Få to vidt forskellige koncertoplevelser og mærk hvordan musik og koncertrum spiller sammen når koncertens to halvdele foregår på samme tid i hver sin sal – og vi lader publikum skifte sal i pausen. Her er kontrasterne i atmosfære og klangverden åbenlyse: I den lyse og solrige Koncertsal skal vi høre himmelske toner af Schubert. I GARAGE lukker vi lyset ude og lader os omslutte af det 20. århundredes musik med kant og nerve. En Blanc Koncertsalen Schubert: Klavertrio i B-dur Koncertintro: Jens Elvekjær Et Noir GARAGE Ravel Duo Britten Elegie Bartok: Strygekvartet nr. 3 Koncertintro: Esben Tange 18.00-19.00 Ernö Kallai Kiss Gypsy Band m. gæster indtager gårdhaven med virtuos og festlig musik fra Ungarn og Østeuropa alt imens der kan købes mad og drikke i gården og på tagterassen 19.00-19.20 Koncertoptakt med Esben Tange. Bliv godt klædt på til at få det maksimale ud af aftenens koncertprogram 19.30-20.45 Festkoncert: Karneval på Bryggen Lukawski: Nyt AI musikværk skabt til Kammermusik på Lundsgaard Paganini Carneval i Venedig Georgi Zlatev-Cherkin: Sevdana Suk: Klaverkvartet PAUSE Enescu: Oktet 21.00-22.30 Baren er åben. Vi tænder lyskæderne og byder på hyggelig loungestemning. Bliv hængende og snak med hinanden eller med de medvirkende og fordøj dagens oplevelser.
Anna Lucia Richter & Ammiel Bushakevitz
Mogens Dahl Koncertsal

8. september 2025

Anna Lucia Richter & Ammiel Bushakevitz

PROGRAM Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847): 6 sange op. 34   Minnelied Auf Flügeln des Gesanges Frühlingslied Suleika Sonntagslied Reiselied   Franz Schubert (1797 – 1828): Udvalgte sange Der Einsame Gretchen am Spinnrade Wiegenlied Auf dem Wasser zu singen Der Wanderer an den Mond   ***   Gustav Mahler (1860 – 1911): Fra “Des Knaben Wunderhorn“ Rheinlegendchen Urlicht Das irdische Leben Lob des hohen Verstandes Wer hat dies Liedlein erdacht     Johannes Brahms (1833 – 1897): Udvalgte sange Vergebliches Ständchen Feldeinsamkeit Verzagen Die Mainacht Von ewiger Liebe Om programmet Det bliver endnu en smuk lied-aften i Mogens Dahl Koncertsal, når den unge tyske stjerne, mezzosopranen Anna Lucia Richter besøger Islands Brygge som indledning på efterårets program. Den klaverakkompagnerede solosang er nærmest indbegrebet af romantisk kammermusik, der i høj grad kommer til sin ret i Koncertsalens lyse, intime rammer. Det var Schubert, der som kun 17-årig med mesterværket Gretchen am Spinnrade indvarslede en udvikling af den klaverledsagede solosang (lied) som baner vejen for efterfølgende primært tyske udøvere af kunsten. Blandt disse var den kun lidt ældre Felix Mendelssohn-Bartholdy, hvis lieder – skønt ikke så banebrydende og varierede som Schuberts – er formfuldendte og prægede af stor klarhed. En krævende karriere som dirigent bevirkede at Gustav Mahler måtte prioritere sine kompositoriske ressourcer, og disse blev koncentreret om sange og symfonier, ofte i en vekselvirkning mellem disse to. Samlingen Des Knaben Wunderhorn, til folkevisetekster, er et oplagt eksempel på dette, da materiale fra disse sange dukker op i flere af hans symfonier. Hvor Mahlers musik ofte befinder sig i et spændingsfelt mellem tradition og opløsning, der indvarslede modernismen, så vedkender Johannes Brahms sig meget tydeligt arven fra Bach, Beethoven og sågar renæssancen. Hans henved 200 lieder med klaverledsagelse står som et højdepunkt indenfor genren, der på en måde afrunder hvad Schubert igangsatte. Anna Lucia Richter optræder allerede på de største koncert- og operascener verden over både med sang- og operarepertoire. Hun har samarbejdet med pianister som bl.a. sir András Schiff og Mitsuko Uchida, og ved denne koncert er det den unge, men yderst erfarne pianist Ammiel Bushakevitz der sidder ved tangenterne.
Partoutkort
Mogens Dahl Koncertsal

8. september 2025 - 16. november 2025

Partoutkort

Koncertsalen har nummererede pladser. Ved køb af partoutkort tildeles du de bedste ledige pladser på købstidspunktet og modtager senest indenfor 7 hverdage billetterne til de enkelte koncerter inkl. pladsreservation. De sendes til samme mailadresse som du har brugt ved købet. Evt. ønsker til pladsering kan anføres i købsprocessen. Har du spørgsmål til billetter eller billetkøb kan du kontakte United Tickets for support her
Afslutningskoncert på Golden Days Festival
Mogens Dahl Koncertsal

21. september 2025

Afslutningskoncert på Golden Days Festival

PROGRAM JOHANNES BRAHMS (1833-1897): Sieben Lieder op. 62  (1873-74) Walzer op. 39 for firhændigt klaver nr. 1-8 (1865) Fünf Gesänge op. 104 (1888) *** Kærlighedstale v. Louise Alenius Walzer op. 39 for firhændigt klaver nr. 9-16 Liebeslieder op. 52 (1869) Medvirkende: Mogens Dahl Kammerkor Klaver: Rikke Sandberg og Kristoffer Hyldig Ceremonimester: Louise Alenius Dirigent: Mogens Dahl Om programmet Der er ikke mange sangere, som ikke har sunget kormusik af Brahms. Han var en uhyre flittig komponist af kormusik og hans kormusik er af højeste kvalitet. De to samlinger, Sieben Lieder, opus 62 og Fünf Gesänge, opus 104, er begge for kor a capella, og rummer nogle af Brahms’ mest elskede korsatser, bl.a. Waldesnacht (i opus 62). Hvor Sieben Lieder er skrevet i en lettere folkevisestil – uden at være egentlige folkeviser – er Fünf Gesänge mere komplekse og skrevet senere i livet, hvor Brahms definitivt havde valgt en tilværelse som ungkarl, og ser tilbage på den tabte ungdom, livets tilstundende efterår og ultimative afslutning. De 18 korte satser i Liebeslieder opus 52 er skrevet for fire stemmer og firhændigt klaver. Det tekstlige forlæg er digte fra G.F. Daumers samling af folkeviser og kærlighedsdigte, og dette flamboyante værk er muligvis skrevet samtidigt med den gryende erkendelse af hans kærlighedslængsel mod Clara Schumann – som aldrig blev fuldbyrdet. Mellem de tre samlinger af korsatser spiller Rikke Sandberg og Kristoffer Hyldig Brahms’ Valse, opus 39, som Brahms skrev medens han var bosiddende i Wien. Ifølge Brahms’ eget udsagn er valsene skrevet som en hyldest til den i Wien så populære genre, men også medens hans tanker kredsede om ”Wien og kønne piger”. Her lever håbet om kærlighedens forløsning stadig.
Marianna Shirinyan & Torleif Thedéen
Mogens Dahl Koncertsal

29. september 2025

Marianna Shirinyan & Torleif Thedéen

PROGRAM Dmitrij Sjostakovitj (1906 – 1975):  5 præludier (i arrangement af Lera Auerbach) Anton Webern (1883 – 1945): To stykker for cello og klaver Samuel Barber (1910 – 1981): Cellosonate *** Toru Takemitsu (1930 – 1996): Orion Edvard Grieg (1843 – 1907): Cellosonate Om programmet  Dmitrij Sjostakovitj er altid et spændende bekendtskab, som her har fået en ny drejning, da hans fem præludier for klaver fra 1919-21 ved denne koncert opføres i en bearbejdelse for klaver og cello af komponisten Lera Auerbach (født 1973). Den amerikanske komponist Samuel Barber skrev allerede som 22-årig en sonate for cello og klaver som sikrede et gedigent gennembrud. Sonaten, der har ekkoer af fx Brahms, sikrede Barber både et Pulitzer rejselegat og en pris fra det Amerikanske Akademi i Rom. Også Edvard Grieg skrev en sonate for cello og klaver, som blev til efter en kompositionspause grundet arbejdspres og sygdom. Materialet i sonaten bygger på flere af Griegs tidligere kompositioner, bl.a. en sørgemarch for Rikard Nordraak. En helt anden klangverden møder tilhøreren i den japanske komponist Toru Takemitsu’s musik. Takemitsu, som regnes for at være sin generations mest betydningsfulde japanske komponist, forenede i mange af sine værker traditionel japansk musik med den vestlige avantgarde. Det klanglige er et centralt område der udforskes hos Takemitsu, og det sker gennem bl.a. utraditionelle spillemåder og brug af mikrotonalitet, som i dette værk høres gentagne gange i cellostemmen. Orion, der er hans eneste værk for klaver og cello, er en bearbejdelse af et orkesterværk der har sit udgangspunkt i en talsymbolik for de tre stjerner i Orions bælte. Endelig spilles to tidlige stykker for cello og klaver af Anton Webern, i udpræget romantisk tonesprog, og altså inden han vendte sig mod det atonale.
Quatuor Ébène
Mogens Dahl Koncertsal

12. oktober 2025

Quatuor Ébène

KONCERTEN ER UDSOLGT PROGRAM W.A. Mozart (1756 – 1791): Strygekvartet nr. 15 i d-mol, K 421 Claude Debussy (1862 – 1918): Strygekvartet i g-mol, op. 10 *** Johannes Brahms (1833 – 1897): Strygekvartet i a-mol, op. 51 nr. 2 Om programmet Programmet indledes med Mozarts kvartet nr. 15, fra samlingen af 6 kvartetter opus 10, tilegnet vennen og mentoren, Joseph Haydn. Hvor Haydn ofte omtales som strygekvartettens fader, kan Mozart ses som den, der under indtryk af Haydns kvartetter udvikler genren hen mod især Beethovens banebrydende strygekvartetter. Haydn og Mozart beundrede gensidigt hinanden, og Haydn roste især de 6 kvartetter opus 10 for det sikre musikerskab og den uforlignelige tematik. Aftenen rundes af med Johannes Brahms’ strygekvartet nr. 2 fra 1873. Komponisten havde kæmpet meget med formen før han tillod en udgivelse og opførelse. Han målte sig angiveligt med både Mozarts seks kvartetter tilegnet Haydn, samtidig med at han følte Beethovens pionerindsats for genren som en voldsom skygge. Først med strygekvartet nr. 1 og 2 stillede han sig tilfreds. Der er med andre ord en klar forbindelse mellem Mozarts og Brahms’ kvartetter, som peger frem mod Debussys strygekvartet fra 1892, skrevet da denne var 31 år gammel. Det er kun ca. 20 år der adskiller Brahms’ og Debussys kvartetter, men i udtryk er der en verden til forskel. Kvartetten (som Ébène-kvartetten har indspillet) er udpræget impressionistisk i sin frie behandling af de tonale forbindelser, som en komponistkollega mente også røbede en russisk indflydelse, primært i de to første satser. Strygekvartetten som udtryksform er blevet ved med at inspirere og udfordre op til vor tid, og i aften møder vi både rødderne og et vigtigt – og meget smukt – trin på den videre vej.
Allehelgenkoncert
Hans Tausens Kirke

2. november 2025

Allehelgenkoncert

PROGRAM J. Lorentzen: Orgel-improvisation over Bachs koral: ’Mit Fried und Freud ich fahr dahin’  J. Brahms: Warum ist das Licht gegeben dem mühseligen, op. 74 nr. 1 (1878) J.S. Bach: Largo fra solosonate for violin no. 3 i C-dur H. Howells: Requiem (1936) G. Fauré (1845 - 1924): Requiem, op. 48 (1887) Mogens Dahl Kammerkor Orgel: Jakob Lorentzen Violin: Jon Gjesme Bratsch: Iben Teilmann & Ida Speyer Grøn Cello: Henrik Brendstrup & Øystein Sonstad Kontrabas: Katrine Øigaard Dirigent: Mogens Dahl Om programmet Bachs musik var en stor inspiration for Johannes Brahms, som tilegnede den store Bachforsker Philipp Spitta sit korværk ”Warum ist das Licht gegeben dem Müseligen” fra 1877. Hele værket kredser om det store: ”Hvorfor”: Når Gud er almægtige og barmhjertig, hvorfor er der så al den lidelse i verden? Motetten slutter med en salmetekst over Simeons Lovsang af Luther. Her er kampen ovre, og den udsatte har fundet hvile og trøst i troen på, at døden ikke er det sidste ord.. Herbert Howells komponerede sit Requiem for uakkompagneret kor a cappella (som stedvist deler sig i dobbeltkor) i 1933 til King´s College, Cambridge. Engelske Howells' musik er meget mere kompleks end anden kormusik fra perioden, hvoraf det meste stadig fulgte i den østrig-tyske tradition, der havde domineret engelsk musik i to århundreder. Lange melodier, der udfolder sig, er sømløst vævet ind i de overordnede teksturer; det harmoniske sprog er modalt, kromatisk, ofte dissonant og den overordnede, tvetydige stil er fri, passioneret og impressionistisk, hvilket alt sammen giver Howells' musik en markant visionær kvalitet. Koncerten slutter med Gabriel Faurés vidunderlige Requiem i d-mol fra 1893: Et romantisk hovedværk, der tillidsfuldt besynger den evige fred og englenes sang med smukke melodier og rene harmonier.
Sabine Meyer, Nils Mönkemeyer & William Youn
Mogens Dahl Koncertsal

4. november 2025

Sabine Meyer, Nils Mönkemeyer & William Youn

PROGRAM Robert Schumann (1810 – 1856): Märchenerzählungen (Eventyr-fortællinger) for klarinet-trio Maurice Ravel (1875 – 1937): Une barque sur l’océan (En båd på havet) fra ”Miroirs” for soloklaver Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809 – 1847): Sonate i Es-dur – 2. Sats ‘Andante’, for klarinet og klaver Béla Bartók (1881 – 1945): Rumænske folkedanse for bratsch og klaver *** Max Bruch (1838 – 1920): Otte stykker, opus 83, for klarinet-trio Om programmet Aftenens program indrammes af to værker for netop besætningen klaver, bratsch og klarinet, som er en besætning som Mozart var den første til at skrive et værk for tilbage i 1786, hvilket kom til at betyde meget for udbredelsen af klarinetten som et klassisk instrument. Den var et ret nyt instrument på Mozarts tid, men fandt hurtigt sin plads som fuldt integreret og meget anvendt instrument i både orkester- og kammermusik. Schumanns klarinet-trio var ét af de sidste værker, han fuldførte, og han har selv skrevet, at han var optaget af det ”pittoreske og fantasifulde”, men har i øvrigt ikke givet nogen henvisning til hvilket eventyrfortællinger, som værket skulle alludere til – her må man selv finde på. Max Bruch er en (sen)romantisk komponist, som i dag er gået lidt i glemmebogen, bortset fra hans populære første violinkoncert. Det er derfor godt aftenens program også rummer Bruchs bidrag til repertoiret for klarinet-trio. Værket er i 8 korte satser, skrevet sent i karrieren og tilegnet sønnen Max Felix, der var ung professionel klarinettist. I de 8 satser omfavner Bruch forskellige konstellationer af de tre instrumenter iklædt lyriske melodier og raffineret romantisk harmonik. Mellem disse to værker spiller de tre musikere Bartóks Rumænske folkedanse for bratsch og klaver, Ravels Une barque sur l’océan, samt en sats fra Mendelssohns Sonate for klarinet og klaver.

Se tidligere arrangementer


Har du spørgsmål vedrørende billetter eller billetkøb kan du kontakte United Tickets for support

Kontakt United Tickets



Sort-hvidt billede af et detaljeret klaverlogo, der repræsenterer musikens elegance, som en del af en side om gavekort til koncerter i Mogens Dahl Koncertsal. Gavekortet giver mulighed for at vælge mellem forskellige beløb til valgfri koncerter.

DEN PERFEKTE GAVEIDE

Mangler du den perfekte gave? Giv et gavekort til en valgfri koncert i Mogens Dahl Koncertsal. Du kan vælge mellem flere forskellige beløb.

KØB GAVEKORT

Sort-hvidt billede af en person, der spiller cello, hvilket illustrerer den musikalske kvalitet og kunstneriske dygtighed ved koncerter i Mogens Dahl Koncertsal. Billedet understøtter en sektion om at købe partoutkort, så du ikke går glip af nogen musikoplevelser i hele sæsonen.

GÅ IKKE GLIP AF NOGET

Få alle koncerterne med i hele sæsonen. Køb et partoutkort til Mogens Dahl Koncertsal - så går du ikke glip af en eneste musikoplevelse.

KØB PARTOUTKORT


Tidligere arrangementer

JUBILÆUMSKONCERT #4
Mogens Dahl Koncertsal

31. januar 2026

JUBILÆUMSKONCERT #4

Ingen beskrivelse til dette event
JUBILÆUMSKONCERT #3
Holmens Kirke

30. januar 2026

JUBILÆUMSKONCERT #3

Ingen beskrivelse til dette event
JUBILÆUMSKONCERT #2
Mogens Dahl Koncertsal

28. januar 2026

JUBILÆUMSKONCERT #2

Ingen beskrivelse til dette event
JUBILÆUMSKONCERT #1
Mogens Dahl Koncertsal

27. januar 2026

JUBILÆUMSKONCERT #1

Ingen beskrivelse til dette event
G.F. Händel Messias
Holmens Kirke

13. december 2025

G.F. Händel Messias

Ingen beskrivelse til dette event
G.F. Händel Messias
Holmens Kirke

12. december 2025

G.F. Händel Messias

Ingen beskrivelse til dette event