Mogen Dahl Koncertsal

KAMMERKONCERTER I MOGENS DAHL KONCERTSAL OG MED MOGENS DAHL KAMMERKOR


KLASSISKE KONCERTER EFTERÅR 2025

Mogens Dahl Koncertsal og Mogens Dahl Kammerkor fortsætter deres enestående musikalske rejse i efteråret 2025. Den kommende sæson byder på en fortryllende række af kammerkoncerter og klassiske musikoplevelser i hjertet af København. Under ledelse af den anerkendte dirigent Mogens Dahl vil kammerkoret levere koncerter, der spænder fra velkendte klassiske mesterværker til nyskabende kompositioner. Mogens Dahl Koncertsal skaber det ideelle rum for intime musikalske oplevelser, hvor publikum kan fordybe sig i den enestående skønhed og nærhed, som kun kammerkoncerter kan tilbyde. Glæd dig til en efterårssæson fyldt med musikalske perler, der rører sjælen og efterlader varige indtryk.

Velkommen til kammerkoncerter i Mogens Dahl Koncertsal og med Mogens Dahl Kammerkor i efteråret 2025.


Kammermusik på Bryggen
Mogens Dahl Koncertsal

11. august 2025

Kammermusik på Bryggen

Kammermusik på Bryggen er et helt nyt initiativ i Mogens Dahl Koncertsal. I samarbejde med Trio con Brio Copenhagen præsenteres alt det bedste fra festivalen Kammermusik på Lundsgaard på en enkelt koncentreret dag. Her udnyttes de unikke rammer til fulde: Både Koncertsalen, GARAGE og ikke mindst gårdrummet fyldes som et overflødighedshorn af musik og emmer af sommerlig festivalstemning – ledsaget af god mad og lounge-område med åben bar.Medvirkende:Trio con Brio CopenhagenMarmén Quartet, strygekvartetAndrej Bielow, violinHélène Clément, bratschErnö Kallai Kiss Gypsy Jr. Gypsy BandJonathan Swensen, celloMichael Germer, violinPROGRAM:16.00-18.00Dobbeltkoncert: En Blanc et Noir Få to vidt forskellige koncertoplevelser og mærk hvordan musik og koncertrum spiller sammen når koncertens to halvdele foregår på samme tid i hver sin sal – og vi lader publikum skifte sal i pausen. Her er kontrasterne i atmosfære og klangverden åbenlyse: I den lyse og solrige Koncertsal skal vi høre himmelske toner af Schubert. I GARAGE lukker vi lyset ude og lader os omslutte af det 20. århundredes musik med kant og nerve.En BlancKoncertsalenSchubert: Klavertrio i B-durKoncertintro: Jens ElvekjærEt NoirGARAGERavel DuoGypsy tunesBritten ElegieBartok: Strygekvartet nr. 3Koncertintro: Esben Tange18.00-19.00Ernö Kallai Kiss Gypsy Band m. gæster indtager gårdhaven med virtuos og festlig musik fra Ungarn og Østeuropa alt imens der kan købes mad og drikke i gården og på tagterassen19.00-19.20Koncertoptakt med Esben Tange. Bliv godt klædt på til at få det maksimale ud af aftenens koncertprogram19.30-20.45Festkoncert: Karneval på BryggenPaganini Carneval i VenedigLukawski: Nyt AI musikværk skabt til Kammermusik på LundsgaardSuk: KlaverkvartetGeorgi Zlatev-Cherkin: SevdanaEnescu: Oktet21.00-22.30Baren er åben. Vi tænder lyskæderne og byder på hyggelig loungestemning. Bliv hængende og snak med hinanden eller med de medvirkende og fordøj dagens oplevelser.
Anna Lucia Richter & Ammiel Bushakevitz
Mogens Dahl Koncertsal

8. september 2025

Anna Lucia Richter & Ammiel Bushakevitz

Det bliver endnu en smuk lied-aften i Mogens Dahl Koncertsal, når den unge tyske stjerne, mezzosopranen Anna Lucia Richter besøger Islands Brygge som indledning på efterårets program. Den klaverakkompagnerede solosang er nærmest indbegrebet af romantisk kammermusik, der i høj grad kommer til sin ret i de lyse, intime rammer i Mogens Dahl Koncertsal. Det var Schubert, der som kun 17-årig med mesterværket Gretchen am Spinnrade indvarslede en udvikling af den klaverledsagede solosang (lied) som baner vejen for efterfølgende primært tyske udøvere af kunsten. Blandt disse var den kun lidt ældre Felix Mendelssohn-Bartholdy, hvis lieder – skønt ikke så banebrydende og varierede som Schuberts – er formfuldendte og prægede af stor klarhed. En krævende karriere som dirigent bevirkede at Gustav Mahler måtte prioritere sine kompositoriske ressourcer, og disse blev koncentreret om sange og symfonier, ofte i en vekselvirkning mellem disse to. Samlingen Des Knaben Wunderhorn, til folkevisetekster, er et oplagt eksempel på dette, da materiale fra disse sange dukker op i flere af hans symfonier. Hvor Mahlers musik ofte befinder sig i et spændingsfelt mellem tradition og opløsning, der indvarslede modernismen, så vedkender Johannes Brahms sig meget tydeligt arven fra Bach, Beethoven og sågar renæssancen. Hans henved 200 lieder med klaverledsagelse står som et højdepunkt indenfor genren, der på en måde afrunder hvad Schubert igangsatte. Anna Lucia Richter optræder allerede på de største koncert- og operascener verden over både med sang- og operarepertoire. Hun har samarbejdet med pianister som bl.a. sir András Schiff og Mitsuko Uchida, og ved denne koncert er det den unge, men yderst erfarne pianist Ammiel Bushakevitz der sidder ved tangenterne.PROGRAM Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847): 6 sange op. 34   Minnelied Auf Flügeln des Gesanges Frühlingslied Suleika Sonntagslied Reiselied   Franz Schubert (1797 – 1828): Udvalgte sange Der Einsame Gretchen am Spinnrade Wiegenlied Auf dem Wasser zu singen Der Wanderer an den Mond   ***   Gustav Mahler (1860 – 1911): Fra “Des Knaben Wunderhorn“ Rheinlegendchen Urlicht Das irdische Leben Lob des hohen Verstandes Wer hat dies Liedlein erdacht     Johannes Brahms (1833 – 1897): Udvalgte sange Vergebliches Ständchen Feldeinsamkeit Verzagen Die Mainacht Von ewiger Liebe
Afslutningskoncert på Golden Days Festival
Mogens Dahl Koncertsal

21. september 2025

Afslutningskoncert på Golden Days Festival

Igen i år afslutter Mogens Dahl Kammerkor årets københavnske Golden Days festival. Golden Days er en kulturhistorisk festival der formidler historie, videnskab og kultur. I festivalens 2025-udgave er temaet ”Kærlighed”, og til dette tema har Mogens Dahl Kammerkor sammensat et program, bestående af vidunderlig kærlighedsmusik af Johannes Brahms. Der er ikke mange sangere, som ikke har sunget kormusik af Brahms. Han var en uhyre flittig komponist af kormusik og hans kormusik er af højeste kvalitet. De to samlinger, Sieben Lieder, opus 62 og Fünf Gesänge, opus 104, er begge for kor a capella, og rummer nogle af Brahms’ mest elskede korsatser, bl.a. Waldesnacht (i opus 62). Hvor Sieben Lieder er skrevet i en lettere folkevisestil – uden at være egentlige folkeviser – er Fünf Gesänge mere komplekse og skrevet senere i livet, hvor Brahms definitivt havde valgt en tilværelse som ungkarl, og ser tilbage på den tabte ungdom, livets tilstundende efterår og ultimative afslutning. De 18 korte satser i Liebeslieder opus 52 er skrevet for fire stemmer og firhændigt klaver. Det tekstlige forlæg er digte fra G.F. Daumers samling af folkeviser og kærlighedsdigte, og dette flamboyante værk er muligvis skrevet samtidigt med den gryende erkendelse af hans kærlighedslængsel mod Clara Schumann – som aldrig blev fuldbyrdet. Mellem de tre samlinger af korsatser spiller Rikke Sandberg og Kristoffer Hyldig Brahms’ Valse, opus 39, som Brahms skrev medens han var bosiddende i Wien. Ifølge Brahms’ eget udsagn er valsene skrevet som en hyldest til den i Wien så populære genre, men også medens hans tanker kredsede om ”Wien og kønne piger”. Her lever håbet om kærlighedens forløsning stadig.PROGRAM JOHANNES BRAHMS (1833-1897): Sieben Lieder op. 62  (1873-74) Walzer op. 39 for firhændigt klaver nr. 1-8 (1865) Fünf Gesänge op. 104 (1888) *** Walzer op. 39 for firhændigt klaver nr. 9-16 Liebeslieder op. 52 (1869) Medvirkende: Mogens Dahl KammerkorKlaver: Rikke Sandberg og Kristoffer Hyldig Dirigent: Mogens Dahl
Marianna Shirinyan & Torleif Thedéen
Mogens Dahl Koncertsal

29. september 2025

Marianna Shirinyan & Torleif Thedéen

Marianna Shirinyan er én af Danmark mest elskede pianister der med sit levende og virtuose spil optræder verden over både som solist og kammermusiker. Sammen med den svenske cellist Torleif Thedéen, endnu én af Nordens mest profilerede solister, har hun dannet en power-duo, og de har sammensat et uhyre interessant program. Dmitrij Sjostakovitj er altid et spændende bekendtskab, som her har fået en ny drejning, da hans fem præludier for klaver fra 1919-21 ved denne koncert opføres i en bearbejdelse for klaver og cello af komponisten Lera Auerbach (født 1973). Den amerikanske komponist Samuel Barber skrev allerede som 22-årig en sonate for cello og klaver som sikrede et gedigent gennembrud. Sonaten, der har ekkoer af fx Brahms, sikrede Barber både et Pulitzer rejselegat og en pris fra det Amerikanske Akademi i Rom. Også Edvard Grieg skrev en sonate for cello og klaver, som blev til efter en kompositionspause grundet arbejdspres og sygdom. Materialet i sonaten bygger på flere af Griegs tidligere kompositioner, bl.a. en sørgemarch for Rikard Nordraak. En helt anden klangverden møder tilhøreren i den japanske komponist Toru Takemitsu’s musik. Takemitsu, som regnes for at være sin generations mest betydningsfulde japanske komponist, forenede i mange af sine værker traditionel japansk musik med den vestlige avantgarde. Det klanglige er et centralt område der udforskes hos Takemitsu, og det sker gennem bl.a. utraditionelle spillemåder og brug af mikrotonalitet, som i dette værk høres gentagne gange i cellostemmen. Orion, der er hans eneste værk for klaver og cello, er en bearbejdelse af et orkesterværk der har sit udgangspunkt i en talsymbolik for de tre stjerner i Orions bælte. Endelig spilles to tidlige stykker for cello og klaver af Anton Webern, i udpræget romantisk tonesprog, og altså inden han vendte sig mod det atonale.PROGRAM Dmitrij Sjostakovitj (1906 – 1975):  5 præludier (i arrangement af Lera Auerbach) Samuel Barber (1910 – 1981): Cellosonate Anton Webern (1883 – 1945): To stykker for cello og klaver *** Toru Takemitsu (1930 – 1996): Orion Edvard Grieg (1843 – 1907): Cellosonate
Quatuor Ébène
Mogens Dahl Koncertsal

12. oktober 2025

Quatuor Ébène

Ébène Kvartetten er nok den mest efterspurgte strygekvartet netop nu, og deres turnéprogram er mildt sagt imponerende. Kvartetten holder da også et frygtindgydende højt niveau med et næsten elektrisk nærvær på scenen, hvor de konstant søger interaktionen med publikum. Programmet indledes med Mozarts kvartet nr. 15, fra samlingen af 6 kvartetter opus 10, tilegnet vennen og mentoren, Joseph Haydn. Hvor Haydn ofte omtales som strygekvartettens fader, kan Mozart ses som den, der under indtryk af Haydns kvartetter udvikler genren hen mod især Beethovens banebrydende strygekvartetter. Haydn og Mozart beundrede gensidigt hinanden, og Haydn roste især de 6 kvartetter opus 10 for det sikre musikerskab og den uforlignelige tematik. Aftenen rundes af med Johannes Brahms’ strygekvartet nr. 2 fra 1873. Komponisten havde kæmpet meget med formen før han tillod en udgivelse og opførelse. Han målte sig angiveligt med både Mozarts seks kvartetter tilegnet Haydn, samtidig med at han følte Beethovens pionerindsats for genren som en voldsom skygge. Først med strygekvartet nr. 1 og 2 stillede han sig tilfreds. Der er med andre ord en klar forbindelse mellem Mozarts og Brahms’ kvartetter, som peger frem mod Debussys strygekvartet fra 1892, skrevet da denne var 31 år gammel. Det er kun ca. 20 år der adskiller Brahms’ og Debussys kvartetter, men i udtryk er der en verden til forskel. Kvartetten (som Ébène-kvartetten har indspillet) er udpræget impressionistisk i sin frie behandling af de tonale forbindelser, som en komponistkollega mente også røbede en russisk indflydelse, primært i de to første satser. Strygekvartetten som udtryksform er blevet ved med at inspirere og udfordre op til vor tid, og i aften møder vi både rødderne og et vigtigt – og meget smukt – trin på den videre vej.PROGRAM W.A. Mozart (1756 – 1791): Strygekvartet nr. 15 i d-mol, K 421 Claude Debussy (1862 – 1918): Strygekvartet i g-mol, op. 10 *** Johannes Brahms (1833 – 1897): Strygekvartet i a-mol, op. 51 nr. 2
Allehelgenkoncert
Hans Tausens Kirke

2. november 2025

Allehelgenkoncert

Ved dette års traditionsrige Allehelgenskoncert vil Mogens Dahl Kammerkor fejre det håbets lys som kun kan ses i mørke. Den klassiske musik begyndte i middelalderen som en efterligning af englenes himmelske sang, og troen på at evigheden har en musik, der rækker ud over al forstand, har til alle tider trøstet og inspireret. Koncertens program er hentet ud af den tradition for musik, der forsøger at itonesætte livet og døden i lyset fra evigheden. Bachs musik var en stor inspiration for Johannes Brahms, som tilegnede den store Bachforsker Philipp Spitta sit korværk ”Warum ist das Licht gegeben dem Müseligen” fra 1877. Hele værket kredser om det store: ”Hvorfor”: Når Gud er almægtige og barmhjertig, hvorfor er der så al den lidelse i verden? Motetten slutter med en salmetekst over Simeons Lovsang af Luther. Her er kampen ovre, og den udsatte har fundet hvile og trøst i troen på, at døden ikke er det sidste ord.. Herbert Howells komponerede sit Requiem for uakkompagneret kor a cappella (som stedvist deler sig i dobbeltkor) i 1933 til King´s College, Cambridge. Engelske Howells' musik er meget mere kompleks end anden kormusik fra perioden, hvoraf det meste stadig fulgte i den østrig-tyske tradition, der havde domineret engelsk musik i to århundreder. Lange melodier, der udfolder sig, er sømløst vævet ind i de overordnede teksturer; det harmoniske sprog er modalt, kromatisk, ofte dissonant og den overordnede, tvetydige stil er fri, passioneret og impressionistisk, hvilket alt sammen giver Howells' musik en markant visionær kvalitet. Koncerten slutter med Gabriel Faurés vidunderlige Requiem i d-mol fra 1893: Et romantisk hovedværk, der tillidsfuldt besynger den evige fred og englenes sang med smukke melodier og rene harmonier.PROGRAMJ. Brahms (1833-1897): Warum ist das Licht gegeben dem mühseligen, op. 74 nr. 1 (1878) Herbert Howells (1892 – 1983): Requiem (1936)G. Fauré (1845 - 1924): Requiem, op. 48 (1887) Mogens Dahl Kammerkor Orgel: Jakob Lorentzen Violin: Jon Gjesme Bratsch: Iben Teilmann & Ida Speyer Grøn Cello: Henrik Brendstrup & Øystein Sonstad Kontrabas: Katrine Øigaard Dirigent: Mogens Dahl
Sabine Meyer, Nils Mönkemeyer & William Youn
Mogens Dahl Koncertsal

4. november 2025

Sabine Meyer, Nils Mönkemeyer & William Youn

Den tyske klarinettist Sabine Meyer blev verdensberømt som ganske ung, da hun som den første kvinde vandt stilling som solo-klarinettist i Berliner Philharmonien under Herbert von Karajan. Siden har hun turneret over hele verden. Hun har nu besluttet at indstille sin karriere, men tager en sidste afskeds-turné i 2025. Ved denne koncert er hun flankeret at to yderligere stjernemusikere: Nils Mönkemeyer på bratsch og William Youn på klaver. Aftenens program indrammes af to værker for netop besætningen klaver, bratsch og klarinet, som er en besætning som Mozart var den første til at skrive et værk for tilbage i 1786, hvilket kom til at betyde meget for udbredelsen af klarinetten som et klassisk instrument. Den var et ret nyt instrument på Mozarts tid, men fandt hurtigt sin plads som fuldt integreret og meget anvendt instrument i både orkester- og kammermusik. Schumanns klarinet-trio var ét af de sidste værker, han fuldførte, og han har selv skrevet, at han var optaget af det ”pittoreske og fantasifulde”, men har i øvrigt ikke givet nogen henvisning til hvilket eventyrfortællinger, som værket skulle alludere til – her må man selv finde på. Max Bruch er en (sen)romantisk komponist, som i dag er gået lidt i glemmebogen, bortset fra hans populære første violinkoncert. Det er derfor godt aftenens program også rummer Bruchs bidrag til repertoiret for klarinet-trio. Værket er i 8 korte satser, skrevet sent i karrieren og tilegnet sønnen Max Felix, der var ung professionel klarinettist. I de 8 satser omfavner Bruch forskellige konstellationer af de tre instrumenter iklædt lyriske melodier og raffineret romantisk harmonik. Mellem disse to værker spiller de tre musikere Bartóks Rumænske folkedanse for bratsch og klaver, Ravels Une barque sur l’océan, samt en sats fra Mendelssohns Sonate for klarinet og klaver.PROGRAM Robert Schumann (1810 – 1856): Märchenerzählungen (Eventyr-fortællinger) for klarinet-trio Maurice Ravel (1875 – 1937): Une barque sur l’océan (En båd på havet) fra ”Miroirs” for soloklaver Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809 – 1847): Sonate i Es-dur – 2. Sats ‘Andante’, for klarinet og klaver Béla Bartók (1881 – 1945): Rumænske folkedanse for bratsch og klaver *** Max Bruch (1838 – 1920): Otte stykker, opus 83, for klarinet-trio
Mao Fujita
Mogens Dahl Koncertsal

16. november 2025

Mao Fujita

Den unge japanske pianistkomet Mao Fujita er kun 25 år, men har allerede vakt betydelig opmærksomhed over hele verden, og har i disse år sin debut med en lang række af de største symfoniorkestre og mest berømte dirigenter. I 2023 vandt han Opus Klassik prisen for sin indspilning af alle Mozarts klaversonater for Sony. Fujita spiller ikke Mozart ved denne lejlighed, men til gengæld en tidlig Beethoven-sonate som indledningen på et stort og meget varieret solo-program. Beethovens klaversonater er ét af de absolutte monumenter, ikke kun i klaverlitteraturen, men i den klassiske musik som helhed. Ved koncerten i Mogens Dahl Koncertsal opfører Fujita Beethovens første klaversonate, hvor han stadig står på skuldrene af Haydn og Mozart, men indvarsler det, der vil komme. Genren klaversonate har de fleste komponister ønsket at prøve kræfter med. Således også Johannes Brahms, der selv var en særdeles kapabel pianist. Derfor er det på en måde paradoksalt at han kun skrev tre sonater, og at de alle er ungdomsværker. Sonaten nr. 1 opus 1 er, som Beethovens sonate, i fire satser, og blev lovprist af Robert Schumann, der også anbefalede den til forlæggeren. Det er et værk, der udstråler det ungdommelige vovemod og lysten til at demonstrere virtuositet, dramatik og teknisk elegance. Der er to kortere stykker af Richard Wagner på programmet, et tidligt ”albumblad” tilegnet prinsesse Metternich, og så vennen og svigerfaderen Franz Liszt’ transskription af Isoldes Liebstod fra operaen Tristan og Isolde. Alban Bergs variationer over eget tema er bestemt ikke et typisk værk for ham – tonaliteten og det melodiske arbejde er ganske klassisk. En komposition med variationer over et tema er en velkendt form, som også Mendelssohn prøvede kræfter med i sit værk Variations sérieuses med 17 variationer over eget tema.PROGRAM Ludwig van Beethoven (1770 – 1827): Klaversonate nr.1 i f-mol op. 2 nr. 1 Richard Wagner (1813 – 1883): “Ein Albumblatt" WWV 94 Alban Berg (1885 – 1935): 12 variationer over et originalt tema for klaver (1908) Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809 – 1847): Variations sérieuses op. 54 *** Johannes Brahms (1833 – 1897): Klaversonate nr.1 op.1 Richard Wagner/Franz Liszt: Isolde's Liebestod
G.F. Händel Messias
Holmens Kirke

12. december 2025

G.F. Händel Messias

Igen i år byder Mogens Dahl Kammerkor på udsøgte opførelser af Händels tilsyneladende uopslidelige klassiker ”Messias” i samarbejde med det fremragende engelske Orchestra of the Age of Enlightenment og internationale solister. For Mogens Dahl og Kammerkoret har det gennem en årrække været en proces, hvor de involverede gradvist har nærmet sig værkets kerne. Valget af toporkestret Orchestra of the Age of Enlightenment har været oplagt, da dette engelske orkester siden starten i 1986 har haft en særlig nysgerrighed på at tilgå musikken på andre og mere åbne måder. Deraf navnet, som orkestret har taget fordi de deler Oplysningstidens vedvarende trang til at undersøge og opdage. Orchestra of the Age of Enlightenment spiller på instrumenter, der matcher den periode, som de spillede værker er skrevet i, hvilket er en væsentlig måde at nærme sig et mere autentisk udtryk. Dette matches af Kammerkoret, der synger med en langt mindre besætning end man ofte ser det – ifølge kilderne var der 32 sangere i koret til første opførelsen i Dublin i april 1742. Allerede i Händels levetid blev værket opført i forskellige versioner, der var betinget af omstændighederne og erfaringer med de første opførelser. Det er derfor næsten umuligt at vide hvordan en opførelse af ”Messias” har lydt på Händels tid. Man må lade musikken tale – og det gør Mogens Dahl Kammerkor og Orchestra of the Age of Enlightenment og kommer så tæt som muligt på den autentiske ”Messias”.MEDVIRKENDE Internationale solister Mogens Dahl Kammerkor Orchestra of the Age of Enlightenment Mogens Dahl, dirigent
G.F. Händel Messias
Holmens Kirke

13. december 2025

G.F. Händel Messias

Igen i år byder Mogens Dahl Kammerkor på udsøgte opførelser af Händels tilsyneladende uopslidelige klassiker ”Messias” i samarbejde med det fremragende engelske Orchestra of the Age of Enlightenment og internationale solister. For Mogens Dahl og Kammerkoret har det gennem en årrække været en proces, hvor de involverede gradvist har nærmet sig værkets kerne. Valget af toporkestret Orchestra of the Age of Enlightenment har været oplagt, da dette engelske orkester siden starten i 1986 har haft en særlig nysgerrighed på at tilgå musikken på andre og mere åbne måder. Deraf navnet, som orkestret har taget fordi de deler Oplysningstidens vedvarende trang til at undersøge og opdage. Orchestra of the Age of Enlightenment spiller på instrumenter, der matcher den periode, som de spillede værker er skrevet i, hvilket er en væsentlig måde at nærme sig et mere autentisk udtryk. Dette matches af Kammerkoret, der synger med en langt mindre besætning end man ofte ser det – ifølge kilderne var der 32 sangere i koret til første opførelsen i Dublin i april 1742. Allerede i Händels levetid blev værket opført i forskellige versioner, der var betinget af omstændighederne og erfaringer med de første opførelser. Det er derfor næsten umuligt at vide hvordan en opførelse af ”Messias” har lydt på Händels tid. Man må lade musikken tale – og det gør Mogens Dahl Kammerkor og Orchestra of the Age of Enlightenment og kommer så tæt som muligt på den autentiske ”Messias”.MEDVIRKENDE Internationale solister Mogens Dahl Kammerkor Orchestra of the Age of Enlightenment Mogens Dahl, dirigent
Elsa Dreisig, Jonathan Ware & Nikola Nikolov
Mogens Dahl Koncertsal

4. maj 2025

Elsa Dreisig, Jonathan Ware & Nikola Nikolov

Den unge lyriske sopran Elsa Dreisig har allerede etableret sig på den europæiske musikscene med både centrale operaroller og med koncert-optrædener. Hun har modtaget flere talentpriser og anerkendelser, og udover prestigiøse roller har hun udgivet to albums, det ene i samarbejde med den anerkendte amerikanske akkompagnatør og kammermusiker Jonathan Ware, der også vil ledsage Elsa Dreisig ved denne koncert. Ved koncerten medvirker desuden den bulgarske violinist Nikola Nikolov, der er gift med Elsa Dreisig og siden 2008 har været tilknyttet Orchestre de Paris. Denne konstellation med sopran, klaver og violin giver mulighed for et meget varieret og alsidigt program der spænder fra romancer og sange af Peter Heise, Lange-Müller, Carl Nielsen, Jean Sibelius og Edvard Grieg, over fransk senromantik med Henri Duparc og Gabriel Fauré til kabaret og visesang hos Kurt Weil og Édith Piaf. De forskellige sange og lieder suppleres med et par soloværker for violin af Fauré (hans kendte ”Berceuse”) og Grieg (2. satsen fra Violinsonate nr. 3), og endelig forenes alle tre musikere i et indtagende værk af den mindre kendte svenske komponist Laura Netzel, ”Din frid, var han en drömgestalt”. Laura Netzel er én af de komponister der i mange år var relativt ukendt (måske fordi hun var kvinde), men som er blevet genopdaget og hvis musik i stigende grad bliver spillet.Program: Carl Nielsen (1865 – 1931):   Ariels SangSænk kun dit hoved du blomstSolen er så rød morTit er jeg gladP.E. Lange-Müller (1850 – 1926): ÅkandePeter Heise (1830 – 1879):     Vildt vildt vildt suser blæstenJean Sibelius (1865 – 1957): Flickan kom ifrån sin älsklings möteVar det en drömLaura Netzel (1839 – 1927):   Din Frid, Var han en drömgestaldt Edvard Grieg (1843 – 1907): Violinsonate nr. 3, 2. SatsSolveigs sang (Peer Gynt)Jeg Elsker dig PAUSEHenri Duparc (1848 – 1933): L’invitation au voyageReynaldo Hahn (1874-1947):À ChlorisGabriel Fauré (1845 – 1924): Après un rêveBerceuse op.16 Kurt Weill (1900 – 1958):        Youkali                                           Renaldo Hahn:L’heure exquiseÉdith Piaf (1915 – 1963):       Padam padam La vie en roseFør hver koncert åbner cafeen kl. 19.00 hvor der kan købes forfriskninger og meget passende forudbestilles til pausen. Dørene til koncertsalen åbnes kl. 19.15.Læs mere på Mogensdahl.dkHar du spørgsmål til billetter eller billetkøb kan du kontakte United Tickets for support her
Partoutkort
Mogens Dahl Koncertsal

5. maj 2025

Partoutkort

8. september 2025 kl. 20.00Anna Lucia Richter (mezzosopran) & Ammiel Bushakevitz (klaver)29. september 2025 kl. 20.00 Marianna Shirinyan (klaver) & Torleif Thedéen (cello)12. oktober 2025 kl. 20.00Quatuor Ébène4. november 2025 kl. 20.00Sabine Meyer (klarinet) Nils Mönkemeyer (bratsch) & William Youn (klaver)16. november 2025 kl. 20.00Mao Fujita (klaver solo)Ved køb af partoutkort inden d. 19. maj, kan du vælge en fast plads til alle koncerterne.Har du spørgsmål til billetter eller billetkøb kan du kontakte United Tickets for support her

Har du spørgsmål vedrørende billetter eller billetkøb kan du kontakte United Tickets for support


Kontakt United Tickets


Sort-hvidt billede af et detaljeret klaverlogo, der repræsenterer musikens elegance, som en del af en side om gavekort til koncerter i Mogens Dahl Koncertsal. Gavekortet giver mulighed for at vælge mellem forskellige beløb til valgfri koncerter.

DEN PERFEKTE GAVEIDE

Mangler du den perfekte gave? Giv et gavekort til en valgfri koncert i Mogens Dahl Koncertsal. Du kan vælge mellem flere forskellige beløb.

KØB GAVEKORT

Sort-hvidt billede af en person, der spiller cello, hvilket illustrerer den musikalske kvalitet og kunstneriske dygtighed ved koncerter i Mogens Dahl Koncertsal. Billedet understøtter en sektion om at købe partoutkort, så du ikke går glip af nogen musikoplevelser i hele sæsonen.

GÅ IKKE GLIP AF NOGET

Få alle koncerterne med i hele sæsonen. Køb et partoutkort til Mogens Dahl Koncertsal - så går du ikke glip af en eneste musikoplevelse.

KØB PARTOUTKORT


Tidligere arrangementer

Cuarteto Casals - Noche española (spansk aften)
Mogens Dahl Koncertsal

8. april 2025

Cuarteto Casals - Noche española (spansk aften)

Ingen beskrivelse til dette event
Den Danske Strygekvartet
Mogens Dahl Koncertsal

19. marts 2025

Den Danske Strygekvartet

Ingen beskrivelse til dette event
Fabian Müller, klaver
Mogens Dahl Koncertsal

18. februar 2025

Fabian Müller, klaver

Ingen beskrivelse til dette event
MOGENS DAHL KAMMERKOR - Lysets Koral
Holmens Kirke

31. januar 2025

MOGENS DAHL KAMMERKOR - Lysets Koral

Ingen beskrivelse til dette event
Martin Fröst, klarinet & Roland Pöntinen, klaver
Mogens Dahl Koncertsal

27. januar 2025

Martin Fröst, klarinet & Roland Pöntinen, klaver

Ingen beskrivelse til dette event
Den Danske Strygekvartet
Mogens Dahl Koncertsal

2. december 2024

Den Danske Strygekvartet

Ingen beskrivelse til dette event