april, 2020
Info
Julian Rachlin, violin - Magda Amara, piano Søndag 19. april 2020 kl. 20:00 Entré: kr. 395,- / studerende kr. 295,- (inklusiv gebyrer) PROGRAM Johannes Brahms (1833 - 1897) Violinsonate nr. 1 i G-dur opus 78 Vivace
Info
Julian Rachlin, violin – Magda Amara, piano
Søndag 19. april 2020 kl. 20:00
Entré: kr. 395,- / studerende kr. 295,- (inklusiv gebyrer)
PROGRAM
Johannes Brahms (1833 – 1897)
Violinsonate nr. 1 i G-dur opus 78
Vivace ma non troppo
Adagio – Più andante – Adagio
Allegro molto moderato
Johannes Brahms:
Bratschsonate i f-mol opus 120 nr. 1
Allegro appassionato
Andante un poco adagio
Allegretto grazioso
Vivace
PAUSE
Antonín Dvorák (1841 – 1904):
Vier romantische Stücke opus 75
Allegro moderato
Allegro maestoso
Allegro appassionato
Larghetto
César Franck (1822 – 1890):
Violinsonate i A-dur
Allegretto ben moderato
Allegro
Ben moderato: Recitativo-Fantasia
Allegretto poco mosso
Info
Julian Rachlins særdeles spændende karriere har bragt ham sammen med verdens førende dirigenter og orkestre. Han er født i Litauen og immigrerede til Østrig i 1978, hvor han studerede ved blandt andre Pinchas Zukerman, som tidligere har gæstet Mogens Dahl Koncertsal. Her optrådte han som Wienerfilharmonikernes yngste solist nogensinde. I dag er han aktiv på flere fronter. På kammermusikscenen optræder han med partnere som Martha Argerich, Itamar Golan og Mischa Maisky. Desuden dirigerer han regelmæssigt verdens berømteste symfoniorkestre.
Magda Amara er en af de mest efterspurgte kammermusikere i Europa. Hun har arbejdet med flere medlemmer af wienerfilharmonikerne samt musikere som Andreas Ottensamer, Matthias Bartolomey, Michael Barenboim og Michaela Girardi. Hun har desuden som solist optrådt regelmæssigt med blandt andre Wiener Kammerorchester, National Philharmonic i Kiev og Cairo Symphony Orchestra.
Brahms’ sange ’Regenlied’ og ’Nachklang’ sætter sine aftryk i violinsonaten i G-dur. Ofte kaldes sonaten for ’Regnsonaten’ af samme grund. Ikke alene sætter den fælles melodi fra de to sange sig tydeligt igennem som hovedtema i tredjesatsen, men gennemgående punkterede rytmer fra Regenlied drypper igennem hele sonaten.
Den vidunderlige sonate i f-mol er komponeret for klarinet og siden arrangeret af Brahms selv for bratsch. På trods af en hurtig og livlig sidstesats efterlades man med varmt vemod som hovedindtryk.
Historien bag Dvoráks opus 75 begynder med et forsøg på at skrive en trio for to violiner og bratsch – musik som en logerende student og amatørmusiker kunne spille med på. Ad flere omgange udviklede denne musik sig til disse fire romantiske stykker som oser af Brahms’ begejstring for at skrive musik i den intime kammer-musikgenre.
Med en rolig førstesats lader César Franck lytteren tro at alt ånder fred og idyl. Den eksplosive andensats og den indadvendte recitativo-fantasia bringer helt andre føleleser i spil og endelig bygges der op til en smuk og ganske afklaret finale i sidste sats.