september, 2010

19sep20:00Fine Arts Quartet & Christina Ortiz20:00

Info

KONCERTPROGRAM:Joseph Haydn  (1732 – 1809): Kvartet nr. 66 i G-durDmitrij Sjostakovitj (1906 – 1975): Kvartet nr. 1 i C-dur.César Franck (1822 – 1890): Klaverkvintet I f-mol (Fine Arts Quartet og Cristina Ortiz)I rækken af store strygekvartetter på besøg i Mogens Dahl Koncertsal føjer sig nu en amerikansk kvartet med en helt enestående stabilitet.Tre af kvartettens aktuelle kunstnere,  violinisterne Ralph Evans, og Efim Boico, samt cellisten Wolfgang Laufer, har nu optrådt sammen i over 25 år. Bratschisten Nicolò Eugelmi indtrådte i kvartetten i 2009. Fine Arts Quartet har siden sin grundlæggelse i 1946 turneret regelmæssigt med koncerter i musikalske centre over hele verden, og er – som Juilliard og Borodin Kvartetterne, der besøgte Mogens Dahl Koncertsal de to foregående sæsoner – blandt verdens længst eksisterende strygekvartetter. Og bedste!Cristina Ortiz er en pianist med verden som sin scene. Født i Brasilien, studier i Frankrig, bopæl i London og engagementer som solist i alverdens sammenhænge. Blandt andet: Filharmonikerne i Berlin, Wien, Chicago, Sydney og Philadelphia.Programmet lægger ud med klassisk elegance. En af Haydns sidste kvartetter, skrevet på et tidspunkt hvor komponisten kæmpede med tiltagende sygdom. Man hører bestemt ikke en svækket personlighed i musikken. Den er livlig, kontrastfyldt og tematisk opfindsom  med en skønt opløftende sidstesats, der både formår at overraske harmonisk og sætte et flot tempofyldt  punktum for kvartetten. Sjostakovitj  komponerede sin første strygekvartet kort tid efter, at han i 1936 havde den første af en lang række konflikter med det sovjetiske styre. Stalin stod efter sigende bag en afvisning af Sjostakovitjs fjerde symfoni (som ikke blev opført før 1961). I kammermusikken var der imidlertid friere spillerum for nogle af de grotesk-humoristiske udforskninger og eksperimenter, som avisen Pravda havde fundet ”grove, primitive og vulgære.”  Ikke mindst kvartettens  sidste sats giver fornøjelige eksempler på pludselige skift mellem små, naive melodier og krasse harmoniske sammenstød. Aftenen slutter af med et af den franske senromantiker César Francks mest berømmede værker. En fantastisk symbiose af kongeinstrumentet, klaveret, og strygekvartettens uendelige udtryksmuligheder. Hør for eksempel hvordan klaverets første entre er underspillet og blid, hvordan andensatsens langsomme melankoli akkompagneres af enkle rytmiske figurer i klaveret og hvordan sidste sats slutter med det samlede ensembles meget virkningsfulde opbygning af klimaks.

få en uforpligtende snak om dit næste event

Udfyld formularen og vi ringer dig op

X
×
Menu
Ring til os
Program