januar, 2010

31jan20:00Juilliard Kvartetten20:00

Info

Joel Smirnoff, violin • Ronald Copes, violin • Joel Krosnick, cello • Samuel Rhodes, bratsch Program:Franz Schubert (1797 – 1828): Strygekvartet nr. 13 i a-molBéla Bartók (1881 – 1945): Strygekvartet nr. 2 opus 17 Ludwig van Beethoven (1770 – 1827): Beethoven, Strygekvartet nr. 16 i F-dur “The Juilliard String Quartet remains the standard by which all other quartets must be judged.” – Los Angeles Times60-årsjubilæet blev passeret i 2006 og markerede med radioprogrammer, interviews, cd-udgivelser og koncerter i USA og Japan, at Juilliard Kvartetten er en af de kunstnerisk mest markante og indflydelsesrige i verden. I 2007 besøgte de første gang Mogens Dahl Koncertsal på en af de utallige turnéer, der har bragt dem verden rundt.Blandt ensemblets milepæle er førsteopførelser af Bartoks kvartetcyklus i USA, ny-promovering af Schönbergs kvartetter og komplette Beethoven cyklusser i New York, Tokyo, Bonn og Düsseldorf. Gennem en hel levealder har de været inspiratorer for unge musikere på New York City\’s Juilliard School, og kan også skrive 46 år som Quartet in Residence på Library of Congress i Washington på cv’et.Mere end 500 værker er på Juilliard Kvartettens repertoire. De udvalgte værker denne aften er blandt ensemblets spidskompetencer: Bartok og Beethoven. Derudover skal vi høre Schuberts melankolske kvartet med reminiscenser fra komponistens berømte lied, Gretchen am Spinnrade. Bartoks kvartet er skrevet under første verdenskrig. I en af de perioder hvor han på rejser i Østeuropa og Balkan samlede materiale fra folkemusiktraditioner på landet.  (Han undgik militærtjeneste på grund af skrøbeligt helbred.) Kvartetten er præget af dette arbejde, og fremviser endda eksempler på at Bartoks rejser gik så langt som til Nordafrika. I den anden af de tre satser høres arabiskklingende melodimateriale inspireret af hans ophold blandt berberne.I Beethovens manuskript til strygekvartet nr. 16 står der over indledningen til sidste sats “muss es sein?” (Skal det være?). Over hovedtemaet står der, “Es muss sein!” (Det skal være!). Hele satsen har overskriften “Der schwer gefaßte Entschluß” (Den vanskelige beslutning). Der er stor tyngde i de tematiske kontraster – ikke sært at denne musik har pirret nysgerrigheden hos forfattere og filmmagere som Jean-Luc Godard og Milan Kundera. Sidstnævnte bemærker i sin roman Tilværelsens ulidelige lethed, at det tyske ’schwer’ jo både betyder vanskelig og tung, og tolker Beethovens næstsidste værk som et værk der hylder tilværelsens vægt og betydningsfuldhed.Vi glæder os til et genhør med dette verdensensemble i et særdeles vægtigt program!

få en uforpligtende snak om dit næste event

Udfyld formularen og vi ringer dig op

X
×
Menu
Ring til os
Program